Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Waarom Ferrari het dominante McLaren kan uitdagen in Italië

Ferrari wil na het debacle op Zandvoort natuurlijk toeslaan voor eigen publiek in Italië. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit waarom Ferrari dit weekend kans maakt op een overwinning in Monza.

Leclerc race Zandvoort
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari lijkt dit weekend een grote bedreiging te vormen voor McLaren tijdens de Grand Prix van Italië, waar het onder de ultieme druk van de tifosi haar thuisrace zal rijden. Het resultaat van de GP van Nederland was voor Ferrari ronduit rampzalig, op een circuit dat berucht is om zijn ongunstige eigenschappen voor de dynamiek van de SF-25.

Zandvoort, zo benadrukte Charles Leclerc na de race opnieuw, wordt gekenmerkt door hoogteverschillen en een bochtig karakter, een combinatie van elementen die de SF-25 flink op de proef stelt. Dit weekend daarentegen wordt er op het razendsnelle Monza geracet, met een lay-out die wordt gedomineerd door lange rechte stukken, verbonden door chicanes en de snelle Lesmo-bochten, een kans voor de SF-25 om zich qua performance te revancheren.

De engineers van Ferrari, die op basis van uitgebreide simulaties met een setup werken die maximale efficiëntie en een verlaagd rijhoogteprofiel nastreeft (mogelijk gemaakt door het relatief vlakke wegdek van Monza), hebben er vertrouwen in dat ze het volle potentieel van de SF-25 kunnen benutten. De setup vormt dit weekend géén compromis tussen langzame en snelle secties, zoals dat op eerdere circuits wel het geval was.

Vloerplank

In Hongarije bijvoorbeeld werden de problemen met ‘bottoming’ van de SF-25 pijnlijk duidelijk bij een zachtere afstelling van de ophanging, die normaal gesproken geschikt is voor technische banen met lange, bochtige secties zoals de Hungaroring of Zandvoort. Op die circuits vereiste de vleugelconfiguratie een hoog niveau van downforce, waardoor de aerodynamische belasting op de rechte stukken piekte en de auto bij hoge snelheid te ver doorzakte — met overmatige slijtage van de plank als gevolg.

In Monza daarentegen is gekozen voor een aerodynamische configuratie met zeer lage downforce, wat resulteert in aanzienlijk minder belasting bij hoge snelheid. Bovendien zijn zowel de voor- als achterwielophanging stijver afgesteld, specifiek gericht op het waarborgen van een stabiel aerodynamisch platform.

Kortom, simulatorgegevens uit Maranello benadrukken dat de zwakke punten van de SF-25 vrijwel volledig worden geneutraliseerd door de karakteristieken van Monza en de gekozen setup. Daarbij moet nogmaals worden opgemerkt dat de SF-25, ondanks het uitblijven van een overwinning dit seizoen, is ontworpen om piekprestaties te maximaliseren in plaats van constante prestaties. Dat betekent dat de auto uitblinkt zodra hij niet gedwongen wordt tot compromis-afstellingen.

Monza stelt Ferrari in staat om dit DNA volledig te benutten, waardoor de Scuderia dit weekend een reële kans heeft om het gevecht bijna op gelijke voet aan te gaan met het dominante McLaren.

Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen op Monza of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Verstappen Verstappen doet nadrukkelijk beroep op F1-organisatie