Met vijf polepositions is Charles Leclerc nog ver verwijderd van het aantal polepositions van Max Verstappen in 2023 (12), maar daarmee is de Monegask wel 'best of the rest'. De Ferrari-coureur kon in de kwalificatie wel gelijke tred houden met de Red Bull, maar op zondag moest Ferrari telkens toegeven.
Leclerc en teamgenoot Sainz gaven gedurende het seizoen vaker aan dat de Ferrari maar in een klein venster werkt, wat dus tot uiting komt in een kwalificatie. "Als we nieuwe banden hebben in de kwalificatie, compenseert de extra grip van de banden de zwakke punten van de auto. Zodra de banden ouder worden en grip verliezen en we veel brandstof aan boord hebben, beginnen de problemen", zegt Leclerc in gesprek met het Duitse Auto Motor und Sport.
"Als we dan nog steeds in verkeer rijden, de wind opsteekt of de temperaturen veranderen, worden de zwakke punten nog duidelijker. Dan wordt het heel moeilijk om de auto te besturen."
Volgens Leclerc heeft Red Bull daar minder last van. "Nieuwe banden verbloemen bij ons de zwakkere punten, die ons anders zouden vertragen. Bij Red Bull is dat minder het geval. Zoals ik al zei, het is een heel dunne lijn waarop de auto werkt. Neem de GP van Mexico: We waren echt snel op de medium banden. Zodra we op harde banden kwamen, werkte niets meer."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!