Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Waarom Ferrari Red Bull niet met gelijke wapens bevecht

Ferrari heeft er voor gekozen om juist niet één van de meest karakteristieke eigenschappen van de Red Bull RB19 over te nemen. Waarom houdt men vast aan eigen ideeën?

Eén van de meest bepalende ontwerpaspecten voor de Formule 1-bolides van 2024 was toch wel de achterwielophanging. Hiermee kan immers het ground-effect zo veel mogelijk worden versterkt. Stake F1 liet optekenen dat de switch van een pull rod-ophanging naar een push-rod ophanging mechanisch gezien een 'verschrikkelijke uitdaging' was en ook Aston Martin maakte de switch van pull rod naar push rod.

De verwachting is dat meer en meer teams naar het concept dat voor het eerst op de Red Bull RB18 van 2022 verscheen bewegen, maar Ferrari en Haas vormen de uitzonderingen op die ongeschreven regel. Een gewaagde zet, aangezien Ferrari's technisch directeur Enrico Cardile aangaf dat 'elk aspect van de auto opnieuw was ontworpen'. Het is dus geen overblijfsel van een bestaand concept, maar opnieuw een bewuste keuze. Dit alles om de piekproblemen van aerodynamica van de auto van Charles Leclerc en Carlos Sainz op te lossen.

"Tijdens de ontwikkelingsfase, waarbij we het niet enkel over deze auto hebben, hebben we verschillende configuraties van de ophanging uitgeprobeerd", zo vertelt Cardile aan de media, waaronder ook RacingNews365. "Met onze doelen in het achterhoofd hebben we in deze configuratie de beste compromis gevonden."

De keuze voor deze ophanging is een definitieve keuze, zo bevestigt Cardile: "Gedurende het seizoen zullen we de configuratie van de ophanging niet veranderen. We zullen altijd zien waar het ontwikkelingspad ons gaat brengen, maar voor nu zijn we hier heel tevreden mee."

Waarom Ferrari een andere koers vaart

Het belangrijkste voordeel van een push rod-ophanging, dus zoals Red Bull hem heeft, is dat je de interne onderdelen hoger op de bolide plaatst, zodat je onderin meer ruimte overhoudt voor de configuratie van de vloer en de diffuser. Het stelt de teams ook beter in staat om het duik-effect van de auto bij het aanremmen van de auto in de hand te houden. Daardoor kan de auto als geheel lager afgesteld worden, met een effectiever ground effect tot gevolg.

Waarom Ferrari dan toch de andere koers vaart? In de praktijk is het een pull rod-ophanging, maar Ferrari heeft de bevestigingspunten zo weten te plaatsen dat ze in combinatie met een push rod-ophanging aan de voorkant toch dat anti-duikeffect weten te benaderen. Ferrari heeft daarbij ook zoveel mogelijk ophangingselementen binnen de behuizing van de versnellingsbak weten te plaatsen om op die manier ook meer ruimte te creëren voor de diffuser.

Cardile ligt de configuratie toe: "In werkelijkheid wijkt onze ophanging af van de norm door de plaatsing van de wishbones in vergelijking met bijvoorbeeld Red Bull. Hiermee hebben we goede aerodynamische testresultaten geboekt, waarbij we aan de voorkant niet genoeg voordelen zagen in een switch naar pull rod om de concessies met betrekking tot bijvoorbeeld het gewicht voor lief te nemen."

"We willen met deze auto de rondetijden naar beneden krijgen door onze coureurs een auto te bieden die zich makkelijker laat besturen en die in alle omstandigheden zijn mannetje staat", zo vervolgt Cardile. "We hebben veel werk gestoken in het opnieuw uitdenken van de auto met bijbehorende scherpe doelen met als einddoel het achterhalen van Red Bull."

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China