Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de FIA ondanks nieuw bewijs de diskwalificatie van Vettel in stand houdt

De naam van Sebastian Vettel blijft in de uitslag van de Hongaarse GP voorlopig onderaan te vinden met de letters DSQ achter zijn naam. De Duitser werd gediskwalificeerd na een overtreding en ook het nieuwe bewijs dat zijn team Aston Martin aan de FIA presenteerde bracht daar geen verandering in.

Na afloop van de Hongaarse Grand Prix had Sebastian Vettel niet genoeg brandstof meer in zijn tank zitten, want de FIA wist er bij een controle slechts 0,3 liter uit te halen, terwijl te allen tijde 1 liter uit de tank gehaald moet kunnen worden. Daarom werd de Duitser gediskwalificeerd. Volgens zijn team kwam het echter door een kapotte brandstofpomp en dus vroegen ze een right of review aan. Met nieuw bewijs wilden ze ervoor zorgen dat de stewards de zaak opnieuw openden. Volgens de regels kan dat alleen onder de volgende voorwaarden: er moet een significant en relevant nieuw element (bewijs) ontdekt worden dat nog niet beschikbaar was ten tijde van de beslissing. Aston Martin bracht het volgende bewijs mee naar de online 'hoorzitting': een analyse van meer dan 100 verschillende kanalen van de brandstofsystemen. Daaruit werd geconcludeerd dat er een brandstofpomp kapot was in de wagen van Vettel. Daardoor kon er brandstof ontsnappen en kon er maar 0,3 liter uit de tank worden gehaald. De stewards oordeelden dat het bewijs inderdaad nieuw was. De data was weliswaar al beschikbaar meteen na de race, maar omdat het zoveel data was, kon deze niet zo snel worden geanalyseerd. Na een analyse van het team werd duidelijk dat er een brandstofsysteem kapot was gegaan, waardoor er tijdens de race brandstof verloren was gegaan. Inderdaad nieuw bewijs, aldus de stewards. Het bewijs werd echter niet significant en relevant bevonden door de stewards, zo leggen ze uit. "Het is een feit en geaccepteerd door Aston Martin dat er maar 0,3 liter uit de auto kon worden gehaald. In eerste instantie riep het team dat er nog 1,74 liter in de tank had moeten zitten, maar uit een analyse na de race blijkt dat er door een fout in het brandstofsysteem toch minder dan een liter in de tank zat." "In hun eerste beslissing namen de stewards alleen maar mee dat er minder dan een liter in de tank van Vettel zat. De reden waarom wogen ze niet mee. Er zijn geen uitzonderingen te maken op de regel dat er een liter in de tank moet zitten. Er kunnen verschillende redenen zijn, maar al met al blijft het een feit dat er te weinig brandstof in de tank zat." "Het is de verantwoordelijkheid van het team om ervoor te zorgen dat er wel genoeg brandstof in de tank zit. Dat er geen voordeel uit behaald is, is geen goed argument. De stewards moeten de bewoording van de regels volgen. Daarom is deze right of review afgewezen."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'