Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Formule 1 Grands Prix in tegengestelde richting geen optie zijn

Het werd de laatste weken meer dan eens geopperd, het idee om op bepaalde circuits races in tegenovergestelde richting te rijden. Op die manier kon men de Formule 1-kalender snel vullen en toch enige mate van diversiteit aanbrengen bij een langer verblijf op één circuit. Die vlieger gaat echter niet helemaal op.

Zie je het al voor je? Twintig Formule 1-bolides die volgas Eau Rouge af denderen? De gedachte is mooi, maar op papier lijkt Spa-Francorchamps niet het meest geschikte circuit om in tegengestelde richting te rijden. Max Verstappen heeft het voor een demo wel ooit gedaan (zie foto), maar een race is toch weer wat anders. Een circuit zoals Silverstone Circuit zou zich daar makkelijker voor lenen, maar ook bij dit voorbeeld zijn er beren op de weg. Een circuit wordt namelijk maar voor één rijrichting gehomologeerd, wat betekent dat men niet eens in tegengestelde richting mág racen. Maar het blijft hetzelfde circuit, toch? Het antwoord daarop is zowel ja als nee. Alles om de baan is ingericht op die ene rijrichting waarvoor het circuit is gehomologeerd. Denk daarbij met name aan uitloopstroken en grindbakken, die allemaal het grootste nut in de bocht en na de bocht dienen. Om de andere kant op te mogen racen moet je dus en de configuratie van alles rond het circuit omgooien en ook nog tijdig de benodigde papieren in huis zien te halen. Dat is een operatie waar veel kosten mee gemoeid zijn en met alles wat geld kost, moet men juist in coronatijden heel voorzichtig omspringen.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje