Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom grootse en meeslepende teampresentaties definitief verleden tijd zijn

Het is zover! De Formule 1-teams presenteren de komende dagen hun nieuwe bolides voor 2020. Ferrari trapt dinsdag af. De rest volgt in rap tempo. Alfa Romeo wacht tot de eerste testdag in Barcelona. De launches zijn strikt zakelijk en digitaal te volgen, zonder feesten en partijen. RacingNews365 legt uit hoe dat zit.

Groots en meeslepend. Dat waren de Formule 1-teampresentaties in de jaren negentig en in de zero’s. Het mocht allemaal wat kosten in tijden van hoogconjunctuur. Neem bijvoorbeeld Renault, dat begin deze eeuw mediterrane locaties als Palermo en Monaco uitkoos om het F1-journaille kennis te laten maken met de nieuwe bolide. Maar de wereldwijde economische crisis van 2008 en de daaropvolgende eurocrisis heeft de Formule 1-teams tot inkeer gebracht. De tonnen – of waren het miljoenen ? – die verbrast werden aan de dure tripjes konden immers beter worden besteed aan de ontwikkeling van de auto. Of worden geïnvesteerd in de upgrade van de windtunnel, om maar iets te noemen. Ook al is de recessie inmiddels achter de rug, de teams zijn domweg minder scheutig dan voorheen met persreizen en feestjes. Wat wellicht ook te maken heeft met het feit dat grote geldschieters niet langer in de rij staan voor de Formule 1. Niet alleen kostenoverwegingen spelen een rol. We hebben het afgelopen decennium de grote doorbraak meegemaakt van social media. Met razendsnelle digitale platforms als Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter is een F1-launch met alle denkbare toeters en bellen nauwelijks nog een toegevoegde waarde. Bovendien zijn de Formule 1-teams nog altijd huiverig voor spionage. Je wilt als team de concurrentie niet wijzer maken dan strikt noodzakelijk is. Met een virtuele presentatie houd je de regie in handen en waar mogelijk de kaarten tegen de borst. Last but not least spelen de wereldwijde zorgen om de opwarming van de aarde een rol. De Formule 1 heeft afgelopen najaar aangegeven klimaatneutraal te willen opereren, onder meer door efficiënter te reizen. Dat is met meer dan twintig Grands Prix per jaar – en alle reizen die daarbij horen – al een hels karwei. Dan is een klimaat- en milieubelastende F1-launch ‘just for fun’ – inclusief het invliegen van gasten van over de hele wereld – geen optie. Uitzondering op de regel vormt Scuderia Ferrari dat al sinds jaar en dag haar nieuwe F1-wagen onthult voor het oog van alle genodigden en de pers. Vanavond rond de klok van 19:00 uur wordt het laken van de 2020-wagen af getrokken in het prachtige Romolo Valli Municipal Theatre in Reggio Emilia, waar RacingNews365 live aanwezig is.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"