Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Haas F1 Team

Waarom Haas F1 in 2019 in zwaar weer verkeert

Haas F1 is vandaag de dag sinds de intrede in de Formule 1 in 2016 nog altijd het jongste team op de grid. Het team heeft het dit jaar niet gemakkelijk en daar liggen meerdere redenen aan ten grondslag.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Haas

Menigeen had voorafgaand aan het seizoen verwacht dat Haas F1 beter voor dag zou komen dan het momenteel doet. Als 'B-team' van Ferrari had de Amerikaanse formatie in theorie aan moeten sluiten achter de top drie teams, maar twaalf Grands Prix verder weten we dat niets minder waar is.

In plaats daarvan staat het team slechts negende in het constructeurskampioenschap en stevent het af op het slechtste seizoensresultaat sinds het debuut in de Formule 1. Kevin Magnussen en Romain Grosjean weten niet het maximale uit de VF19 te halen, niet consequent althans. De renstal kampt met een opmerkelijk probleem: het ene weekend presteert de auto wonderbaarlijk goed, het andere weekend kan het ternauwernood Williams achter zich houden.

Teambaas Guenther Steiner weet zich nauwelijks raad met de situatie: "Waren we overal maar slecht, dan wisten we waarschijnlijk beter waar we tekortkomen", zo liet hij zich recent ontvallen. Daarmee stipte Steiner overigens nog maar één van de problemen van Haas F1 aan, want ook over zijn rijders was hij in recente races niet bijster te spreken. De twee schuwden het gevecht met elkaar niet met meerdere touches tot gevolg tot verbolgenheid van Steiner, die aangaf desnoods zelf in de auto te moeten stappen als ze dat soort capriolen niet achterwege zouden laten.

			© Pirelli
	© Pirelli

De tekortkomingen van de bolide kunnen alleen worden verholpen als de inkomstenstroom gegarandeerd blijft en ook daar schort het momenteel aan. Het is vooralsnog onduidelijk of Rich Energy aanblijft als sponsor na de soap rond het bedrijf van William Storey ten tijde van de Britse GP. Mocht men niet met elkaar verder gaan, dan zal Haas F1 een schadeclaim van 35 miljoen neerleggen bij de energiedrankjesfabrikant. Dat zegt wellicht niet alles over het totale bedrag dat het team per jaar zou krijgen, maar dat het om een flinke som geld gaat, is daarmee wel duidelijk.

Haas-eigenaar Gene Haas geeft in gesprek met Autosport te kennen dat de sponsorsoap een flinke stempel op het jaar drukte, maar dat de plooien inmiddels gladgestreken lijken te worden. Dat zou eindelijk goed nieuws kunnen betekenen voor Haas F1, al is daarmee de toekomst van het team niet eens gegarandeerd.

"Als het Formule 1-team op enig moment een financiële last wordt, dan kunnen we zomaar de stekker uit het project trekken. We hebben onszelf aan het begin van ons F1-avontuur vijf jaar de tijd gegeven om winstgevend te worden, want dat is wat men in Amerika van bedrijven verwacht. Uiteindelijk zullen we de cijfers op een rijtje zetten en de balans opmaken."

De komende maanden zal er veel duidelijk worden omtrent de toekomst van de Amerikaanse renstal in de Formule 1. Wie worden de coureurs in 2020 en prijkt het Rich Energy-logo nog op de bolide na de zomerstop?

4 reacties

    Breaking Waarom Hamilton dankzij Verstappen de jackpot kan eisen bij Mercedes