De combinatie Fittipaldi/Haas werd al langer met elkaar in verband gebracht. Na het winnen van de allerlaatste Formule V8 3.5-titel (voorheen World Series by Renault) probeerde de jonge Pietro zijn voet tussen de deur te krijgen in de Formule 1. Haas bleek een mogelijke optie, en niet vanwege de reden die menigeen zou vermoeden. Het komt namelijk neer op het doodsimpele feit dat de Haas-fabriek is gelegen in Kannapolis, North Carolina. Teambaas Guenther Steiner is op verzoek van eigenaar Gene Haas in de buurt van de fabriek komen wonen en laat de familie Fittipaldi nu net op een steenworp afstand resideren. De 22-jarige Fittipaldi heeft zijn achternaam en een paar prima resultaten in de autosport mee, maar woont dus vlakbij de Haas-fabriek. Erg handig! Nadat Fittipaldi zijn titel had veroverd, kreeg de Amerikaanse Braziliaan (zijn manier van spreken doet zijn geboorteplaats direct verraden) een test bij Porsche aangeboden. Tegelijkertijd met Fernando Alonso (Toyota) en de Nederlander Rinus van Kalmthout (Jota Sport) mocht hij zijn kunsten vertonen tijdens de WEC-rookietest, een klein jaar geleden op het circuit van Bahrein. Fittipaldi eindigde als snelste. Wat daarna is gebeurd, maakt het verhaal een speciale. Fittipaldi nestelde zich bij het LMP1-team van Dragonspeed, daar waar ook Renger van der Zande voor uitkomt. Een horrorcrash zette echter een flinke streep door Fittipaldi’s plannen voor 2018. Op topsnelheid weigerde zijn prototype tijdens de kwalificatie voor de zes uren van Spa-Francorchamps, nota bene in de roemruchte Eau Rouge. Fittipaldi brak beide benen bij het ongeval. Video: de verschrikkelijke klapper van Fittipaldi op Spa-Francorchamps
9hiwQUpxsIQ
In de tussentijd had de kleinzoon van Emerson Fittipaldi zijn IndyCar én Super Formula-debuut gemaakt. De bedoeling was om voor Dale Coyne Racing een part-time schema af te werken in de Verenigde Staten, met onder meer deelname aan de befaamde Indianapolis 500. Slechts drie weken voor dat evenement plaatsvond, maakte Fittipaldi zijn vreselijke ongeval mee. Ook het Super Formula-programma werd een halt toegeroepen, tot dan toe had hij precies één race gereden. Revalideren duurde maanden en voor Fittipaldi stond de tijd stil. Vlak voor het ongeval was er met Haas een deal gemaakt om de in-season test op de Hungaroring te rijden, maar dat viel door de blessure in het water. Steiner toonde zich zeer humaan door Fittipaldi geregeld te vragen om updates over zijn staat. “Daar ben ik ontzettend dankbaar voor”, liet de 22-jarige gisteren weten. “Een maandje geleden kreeg ik een berichtje van Guenther. ‘Zullen we samen lunchen’, stond erin.” Haas zag Fittipaldi terugknokken na zijn dubbele beenbreuk: Pietro reed de laatste vijf IndyCar-wedstrijden van 2018 en maakte een gedegen indruk. Steiner en Haas toonden karakter door Fittipaldi in het vizier te houden en niet voor de gemakkelijke weg te kiezen, door iemand anders aan te stellen. Zelfs nadat Haas in de problemen kwam door het gedrag van voormalig testrijder Santino Ferrucci, bleef men geduldig wachten op hun beoogde testrijder. Tekst gaat verder onder foto
Fittipaldi lijkt in eerste instantie niet de beste uitvinding sinds gesneden brood, maar dat de jongeling hard kan rijden staat buiten kijf. In 2015 nam hij deel aan het F3-seizoen, waarin onder meer Charles Leclerc, Antonio Giovinazzi en Lance Stroll eveneens waren vertegenwoordigd. Fittipaldi werd finaal om zijn oren gereden. Let wel: Fittipaldi heeft de Amerikaanse opleiding genoten en kwam destijds pas net een paar jaartjes kijken in Europa. Het manusje van alles weet nog niet wat zijn plannen zijn voor 2019, maar gesteund door de onuitputtelijke buidel van voormalig-rijkste-man-op-aarde Carlos Slim (Telmex) lijkt deelname aan elke serie een mogelijkheid - in de Formule 2 zou hij zeker niet misstaan, en bovendien zou het de ideale springplank kunnen vormen om in 2020 een van de vaste Haas-rijders af te lossen. Er hebben al een hoop vader-zoon combinaties Formule 1 gereden, maar gaan we in de toekomst een opa-kleinzoon combinatie zien?
Meest gelezen