Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Waarom Hamilton en Ferrari (g)een match made in heaven zijn

Lewis Hamilton naar Ferrari? Waarom niet? Waarom wel? De geruchten zijn er, maar snijden deze geruchten enigszins hout, of is het alleen maar gebakken lucht? We analyseren de materie.

Vasseur Hamilton Baku
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Lewis Hamilton en Mercedes. Na jarenlange successen zou je denken dat de twee partijen slechts op een manier van elkaar te scheiden zijn: doordat de Brit met pensioen gaat. Toch wordt er de laatste periode veelvuldig geschreven over een eventueel vertrek van de zevenvoudig kampioen bij de Silver Arrows, nu de prestaties wat tegenvallen en de contractonderhandelingen vaak moeizaam verlopen. Deze maandag kwamen er plots weer geruchten op gang, over een eventuele overstap naar Ferrari. Maar waarom zou het wel of geen goede keuze zijn voor Lewis én voor Ferrari?

Waarom 'zijn' Mercedes verlaten?

Lewis Hamilton heeft in zijn Formule 1-carrière nog maar voor twee teams geracet: McLaren en Mercedes. In 2024 zou hij voor Ferrari kunnen rijden, als we de geruchten in de Britse tabloids mogen geloven. Ferrari-president John Elkann zou een dik contract klaar hebben liggen voor de zevenvoudig kampioen.

Na zes wereldtitels met Mercedes in de periode 2014-2020 zou je denken dat Hamilton graag bij 'zijn' Mercedes wil blijven. Al zijn hele F1-leven wordt hij ondersteund door Mercedes, in eerste instantie nog partner van McLaren, en regelmatig spreekt hij zijn bewondering daarvoor uit.

Toch geeft hij nu, na twee magere jaren, toe dat hij soms wel eens stiekem denkt over een laatste avontuur. "Ik zou liegen als ik zeg dat ik niet nadenk over het eindigen van mijn carrière bij een ander team. Ik begon bij McLaren en ik blijf altijd onderdeel van die familie. Ik denk wel eens aan hoe het is om ooit weer bij McLaren te zijn..."

Daarnaast noemt de zevenvoudig wereldkampioen nog een optie. Eentje waar menig (F1-)coureur van droomt: "Ik zie de Ferrari-rijders ook wel eens voorbij komen en natuurlijk vraag je je dan soms af hoe het is in het rood. Daarna loop ik door naar Mercedes en dat is nu mijn thuis. Ik ben er blij. Ik heb nog geen contractverlenging, maar we werken er aan", aldus Hamilton.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste F1-nieuws in jouw inbox! Het artikel gaat hieronder verder.

Waarom naar Ferrari?

Een overstap naar Ferrari, als je kijkt naar de prestaties van dat team, ligt niet per se voor de hand. Weliswaar was het team vorig jaar beter dan Mercedes en ook dit jaar doen de twee partijen niet voor elkaar onder, op operationeel vlak lijken de Italianen vaak de plank mis te slaan, terwijl het probleem bij Mercedes de laatste twee jaar vooral het ontwerp van de auto was. Dit jaar heeft Ferrari eerder een stap terug dan vooruit gedaan.

Toch was zijn overstap naar Mercedes, die hij halverwege 2012 bekend maakte, er een die op papier ook helemaal niet voor de hand lag. In 2007, 2008 en 2010 streed hij mee voor de wereldtitel. In 2008 was hij de kampioen, maar in de jaren daarna lukte hem dat niet meer. Wel won hij elk jaar races. Ondanks dat besloot hij de knoop door te hakken en vanaf 2013 uit te komen voor het Mercedes-team, dat in 2012 niet verder kwam dan de vijfde plek in het klassement en dat jaar slechts drie podiumplaatsen had veroverd.

Een nieuwe, verrassende stap is dus zeker niet uitgesloten, maar er zijn wel degelijk verschillen met toen. In 2012 had Hamilton nog vele goede jaren in het verschiet liggen. Hij had de tijd aan zijn zijde en kon even wachten op een verbeterde Mercedes(-motor). Ongetwijfeld was hem dat ingefluisterd toen hij in 2012 de knoop doorhakte: in 2014 zou hij waarschijnlijk een raketmotor krijgen.

Als Ferrari hem nu in zou fluisteren dat ze vanaf 2026 een raketmotor hebben, dan is dat rijkelijk laat, want de Brit is dan al lang en breed de 40 jaar gepasseerd. Bovendien is het huidige Mercedes veel meer om hem heen gebouwd dan destijds McLaren was. Daarnaast ligt er voor hem na zijn F1-carrière bij Mercedes mogelijk nog een andere rol in het verschiet, als ambassadeur, en dat zal hij na een overstap naar Ferrari misschien op zijn buik kunnen schrijven.

Maar onder de streep lijkt de overstap naar Ferrari louter een stap opzij te zijn, en niet een voor- of achteruit. Al jarenlang wisten zij geen titels te winnen, dus waarom zouden ze het met Hamilton wel kunnen? Het is niet alsof ze met Fernando Alonso en Sebastian Vettel eerder coureurs hadden die niet het maximale uit het materiaal konden halen. Is het zo'n geweldig vooruitzicht om met hét Ferrari van Michael Schumacher op te gaan voor de achtste wereldtitel en het record van Schumi definitief te verbreken?

Moet Ferrari hem nog willen?

Andersom zal ook Ferrari kijken naar de leeftijd van Hamilton. Heeft het nog nut om de 38-jarige Hamilton volgend jaar naar het team te halen? Wetende dat je twee jonge talenten, Charles Leclerc en Carlos Sainz, tot je beschikking kan hebben? Al helemaal als Leclerc als kind van Ferrari de gedroomde volgende kampioen is van alle Tifosi?

Andersom schuwt Ferrari het ook niet om ietwat oudere, meer ervaren coureurs aan te trekken, en daar wat jongere coureurs voor op te offeren. Kampioenen zijn altijd welkom bij het team uit Maranello, waar men met jongelingen Leclerc en Sainz eigenlijk ietwat breekt met traditie. Sebastian Vettel was de laatste coureur die na een succesvolle periode (bij Red Bull) opmerkte dat zijn toenmalige team in een dipje terecht kwam en de overstap naar Ferrari besloot te maken.

Ook Fernando Alonso en Kimi Raikkonen waren eerder kampioenen die de overstap maakten naar Ferrari, al was het bij de laatstgenoemde voor een tweede periode, nadat hij in 2007 al kampioen werd voor Ferrari. Tot op de dag van vandaag is de Fin de laatste Ferrari-kampioen.

Beide partijen, Hamilton en Ferrari, hebben in het verleden dus al vergelijkbare moves gemaakt in de wereld der Formule 1, maar toch is en blijft het onderbuikgevoel er bij ondergetekende: het lijkt gewoon geen goede match. Ferrari is op papier eigenlijk al jaren lang niet meer hét team waar iedereen zogezegd voor zou willen rijden. Die status kan je eigenlijk niet hard maken als je al bijna vijftien jaar geen titel meer hebt gewonnen en elke keer dat er zich een mogelijkheid voordoet, je het verpest.

Al met al zijn en blijven er altijd geruchten in de Formule 1. Feit is dat Hamiltons contract aan het einde van dit jaar afloopt, maar feit is ook dat bij Ferrari de contracten van beide coureurs nog een jaar langer doorlopen. Op papier is het dus een lastige zaak en ook in de praktijk lijkt het onwaarschijnlijk dat Hamilton de Mercedes-familie na twee magere jaren meteen verlaat. Misschien dat hij op andere gedachten wordt gebracht als de nieuwe Mercedes-update faalt, maar tot dan is het allemaal voornamelijk gebakken lucht.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull kunnen enkel verliezen in Monaco

Zelfs na een F1-loos weekend praten Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk de nieuwste RN365 F1-podcast moeiteloos vol. Ze blikken onder meer vooruit op de GP van Monaco, volgens het trio het weekend dat Red Bull en Max Verstappen alleen maar kunnen verliezen.

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez