Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Hamilton zachte banden kreeg van Mercedes

Lewis Hamilton moet na een chaotische kwalificatiesessie zondag op de zachte band starten. Allesbehalve ideaal, weet iedereen bij Mercedes. Toch verkozen Toto Wolff en co na de rode vlag in Q2 voor de zachte band, terwijl de medium band ook een optie was geweest. De Mercedes-teambaas legt uit waarom.

Als Lewis Hamilton zondagmiddag bij de start van de Russische Grand Prix in zijn spiegels kijkt, zal hij acht geel omringde banden zien. Zowel Max Verstappen (P2) als Valtteri Bottas (P3) starten de race namelijk op het medium rubber, terwijl de Brit het moet stellen met de strategisch nadelige zachte, rood omringde banden. Dat is het gevolg van de chaos die ontstond door de rode vlag in Q2 van de kwalificatie. Sebastian Vettel crashte, waardoor alle coureurs met nog twee minuten en vijftien seconden op de klok nog een ronde konden rijden. Voor Hamilton werd het toen alles of niets, aangezien hij als enige coureur nog geen tijd had staan. Zijn eerste ronde, op de medium banden, was namelijk van hem afgepakt vanwege het overtreden van de track limits. Met nog twee luttele minuten op de klok kon zijn team er voor kiezen om hem alsnog op de medium band naar buiten te sturen, zodat hij net als Verstappen en Bottas de race op de medium band kon begonnen als hij een goede tijd neerzette. Dat leek zeker niet onmogelijk aangezien dat de andere twee coureurs ook al was gelukt. Toch koos Mercedes ervoor om het verlies te nemen en Hamilton op de rode, zachte band naar buiten te sturen. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt Mercedes-teambaas Toto Wolff uit waarom. "We konden Hamilton niet vooraan de rij in de pitstraat krijgen, omdat we de auto handmatig opnieuw moesten starten", verklaart de Oostenrijker waarom Hamilton zo ver achteraan de rij stond toen de coureurs voor de laatste keer in Q2 de baan op mochten. "Aangezien hij zo ver achteraan reed in het treintje tijdens de outlap en hij door de haast geen normale outlap kon rijden, kozen we voor de zachte band. We dachten namelijk dat hij de medium banden niet warm genoeg zou krijgen tijdens zijn outlap. Daarom kozen we dus voor de zachte band en zal hij strategisch gezien op achterstand staan tijdens de race. Het is niet optimaal, maar Lewis is de beste inhaler van het veld, ook vandaag was hij het snelst", aldus Wolff. Met medewerking van Dieter Rencken . Keert Max Verstappen na een daverende kwalificatie dit weekend in Rusland terug op de bovenste trede van het podium? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken vooruit in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'