Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:33.593
  • 2 HAM 1:33.637
  • 3 GAS 1:33.845
VT3 za 25 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Uitslag VT2
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Waarom Hamilton zonder gevolgen achteruit de baan op mocht rijden

Het is niet iets wat je elke dag ziet. Een Formule 1-coureur die door het grind achteruit de baan op rijdt. Het gebeurde afgelopen weekend wel. Niemand minder dan Lewis Hamilton maakte een zeldzame fout, waarna hij op een bijzondere manier de weg terugvond naar het asfalt.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Lewis Hamilton die blundert. Dat zie je in de Formule 1 tegenwoordig maar zelden. In de strijd om de overwinning in Imola ging hij toch echt de fout in. Hij wilde achterblijver George Russell inhalen, maar kwam daarbij met zijn banden op een stuk asfalt dat nog nat was. Daardoor vloog hij uit de bocht en kwam hij in het grind en uiteindelijk zachtjes tegen de muur.

In gesprek met onder meer RacingNews365 blikt hij terug op het bijzondere moment. "Er was maar een droge lijn en ik had iets te veel haast om iedereen te passeren", verzucht hij. "Ik zat aan de binnenkant en zag dat het nat was. Ik probeerde mijn auto af te remmen, maar het lukte niet en ik kwam naast de baan. Het was wat ongelukkig, maar ik ben heel, heel dankbaar dat ik daarna weer mijn weg kon vervolgen en punten kon scoren voor het team."

Toen hij in de muur stond duurde het even voordat hij weer op gang kwam. Hij reed eerst een meter achteruit en stond toen weer enige tijd stil. Uiteindelijk besloot hij het hele stuk door het gravel achteruit terug naar het asfalt te rijden, iets dat voor gefronste wenkbrauwen zorgde bij vele mensen op het circuit en thuis voor de buis.

"Dan moet hij oppassen dat hij daar geen duw voor krijgt, tegen de richting in", riep commentator Olav Mol, maar uiteindelijk bleef de actie zonder gevolgen voor de Brit. Hij legt na afloop van de Grand Prix van Emilia-Romagna, die hij uiteindelijk nog als tweede afsloot, uit waarom hij voor die onconventionele oplossing koos.

"Ik stond lang stil, maar dat kwam omdat de auto maar niet in zijn achteruit wilde. Het duurde eeuwig voordat hij eindelijk pakte, ik dacht niet dat het nog zou gaan werken", zo begint hij zijn verhaal. "Ik probeerde achteruit te gaan en weer vooruit, maar toen kwam ik weer in de muur terecht, dus daarna duur het lang om weer terug in mijn achteruit te komen."

Toen dat eenmaal was gelukt, dacht hij, ik ga gewoon verder tot ik weer op de baan ben. "Ik dacht 'ik blijf gewoon gaan totdat ik uit het grind ben'. Als ik dat niet zo had gedaan, dan had ik er waarschijnlijk nu nog gestaan", lacht hij. "Ik ben dus dankbaar dat het lukte."

Wedstrijdleider Michael Masi werd na de race nogmaals geconfronteerd met de beelden. Hij stuurde de beelden niet naar de stewards voor een eventueel onderzoek. De Australiër verklaart waarom hij niet vond dat de zevenvoudig kampioen gevaarlijk reed en zijn collega's in gevaar bracht.

"Lewis reed achteruit de grindbak uit richting de rand van het circuit. We luisterden mee naar het radioverkeer tussen Lewis en zijn team, en zijn team adviseerde hem gedurende het gehele proces. In die omstandigheden vond ik het niet nodig om het door te sturen naar de stewards."

Waar ligt dan de grens, wanneer was het wel gevaarlijk geweest? Dat staat niet zwart op wit vast, erkent Masi. "We bekijken elke situatie apart. We nemen altijd alle omstandigheden in overweging tijdens een voorval en houden daar rekening mee tijdens onze beoordeling."

De sportieve regels onderschrijven dat er niets zwart op wit staat. Artikel 27.3 stelt dat een auto geen voordeel mag hebben door de manier waarop hij terug de baan op komt nadat hij deze heeft verlaten. Die regel was hier niet van toepassing, want van een voordeel was natuurlijk geen sprake. Artikel 27.4 stelt dat een coureur niet onnodig langzaam, onrustig of op een manier mag besturen die mogelijk gevaarlijk zijn. Die regel zou mogelijk van toepassing kunnen zijn geweest op de actie van Hamilton, maar Masi oordeelde dus dat dat niet het geval was. Overigens is het wel ten strengste verboden om in de pitstraat achteruit te rijden.

Luister hieronder naar het radioverkeer tussen Lewis en zijn engineer.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Emilia-Romagna 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Emilia-Romagna, direct vanaf Imola.

40 reacties

    x