Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Hamilton zonder gevolgen achteruit de baan op mocht rijden

Het is niet iets wat je elke dag ziet. Een Formule 1-coureur die door het grind achteruit de baan op rijdt. Het gebeurde afgelopen weekend wel. Niemand minder dan Lewis Hamilton maakte een zeldzame fout, waarna hij op een bijzondere manier de weg terugvond naar het asfalt.

Lewis Hamilton die blundert. Dat zie je in de Formule 1 tegenwoordig maar zelden. In de strijd om de overwinning in Imola ging hij toch echt de fout in. Hij wilde achterblijver George Russell inhalen, maar kwam daarbij met zijn banden op een stuk asfalt dat nog nat was. Daardoor vloog hij uit de bocht en kwam hij in het grind en uiteindelijk zachtjes tegen de muur. In gesprek met onder meer RacingNews365 blikt hij terug op het bijzondere moment. "Er was maar een droge lijn en ik had iets te veel haast om iedereen te passeren", verzucht hij. "Ik zat aan de binnenkant en zag dat het nat was. Ik probeerde mijn auto af te remmen, maar het lukte niet en ik kwam naast de baan. Het was wat ongelukkig, maar ik ben heel, heel dankbaar dat ik daarna weer mijn weg kon vervolgen en punten kon scoren voor het team." Toen hij in de muur stond duurde het even voordat hij weer op gang kwam. Hij reed eerst een meter achteruit en stond toen weer enige tijd stil. Uiteindelijk besloot hij het hele stuk door het gravel achteruit terug naar het asfalt te rijden, iets dat voor gefronste wenkbrauwen zorgde bij vele mensen op het circuit en thuis voor de buis. "Dan moet hij oppassen dat hij daar geen duw voor krijgt, tegen de richting in", riep commentator Olav Mol, maar uiteindelijk bleef de actie zonder gevolgen voor de Brit. Hij legt na afloop van de Grand Prix van Emilia-Romagna, die hij uiteindelijk nog als tweede afsloot, uit waarom hij voor die onconventionele oplossing koos. "Ik stond lang stil, maar dat kwam omdat de auto maar niet in zijn achteruit wilde. Het duurde eeuwig voordat hij eindelijk pakte, ik dacht niet dat het nog zou gaan werken", zo begint hij zijn verhaal. "Ik probeerde achteruit te gaan en weer vooruit, maar toen kwam ik weer in de muur terecht, dus daarna duur het lang om weer terug in mijn achteruit te komen." Toen dat eenmaal was gelukt, dacht hij, ik ga gewoon verder tot ik weer op de baan ben. "Ik dacht 'ik blijf gewoon gaan totdat ik uit het grind ben'. Als ik dat niet zo had gedaan, dan had ik er waarschijnlijk nu nog gestaan", lacht hij. "Ik ben dus dankbaar dat het lukte." Wedstrijdleider Michael Masi werd na de race nogmaals geconfronteerd met de beelden. Hij stuurde de beelden niet naar de stewards voor een eventueel onderzoek. De Australiër verklaart waarom hij niet vond dat de zevenvoudig kampioen gevaarlijk reed en zijn collega's in gevaar bracht. "Lewis reed achteruit de grindbak uit richting de rand van het circuit. We luisterden mee naar het radioverkeer tussen Lewis en zijn team, en zijn team adviseerde hem gedurende het gehele proces. In die omstandigheden vond ik het niet nodig om het door te sturen naar de stewards." Waar ligt dan de grens, wanneer was het wel gevaarlijk geweest? Dat staat niet zwart op wit vast, erkent Masi. "We bekijken elke situatie apart. We nemen altijd alle omstandigheden in overweging tijdens een voorval en houden daar rekening mee tijdens onze beoordeling." De sportieve regels onderschrijven dat er niets zwart op wit staat. Artikel 27.3 stelt dat een auto geen voordeel mag hebben door de manier waarop hij terug de baan op komt nadat hij deze heeft verlaten. Die regel was hier niet van toepassing, want van een voordeel was natuurlijk geen sprake. Artikel 27.4 stelt dat een coureur niet onnodig langzaam, onrustig of op een manier mag besturen die mogelijk gevaarlijk zijn. Die regel zou mogelijk van toepassing kunnen zijn geweest op de actie van Hamilton, maar Masi oordeelde dus dat dat niet het geval was. Overigens is het wel ten strengste verboden om in de pitstraat achteruit te rijden. Luister hieronder naar het radioverkeer tussen Lewis en zijn engineer.

UqrHUJ_LYqc

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden