Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Waarom het einde van de Red Bull-straf slecht nieuws is voor de concurrentie

Bij Red Bull hangt de vlag inmiddels uit, want de straf voor het overschrijden van de budgetlimiet is verlopen. Het team kan daardoor weer 'vrij' aan de slag, wat ook slecht nieuws is voor de concurrentie.

Verstappen
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In 2022 ontstond er flinke rel rondom Red Bull. De in 2021 ingevoerde budget cap werd door het team uit Milton Keynes overschreden, en dat in een jaar waarin Max Verstappen na een felle strijd Lewis Hamilton aftroefde en zijn eerste wereldtitel greep. De concurrentie schreeuwde moord en brand en eiste een verklaring. Het bleek dat Red Bull zich had misrekend met cateringbonnetjes, waardoor het totale budget boven de limiet was uitgekomen. Maar wat was nou de straf en hoe ziet de toekomst eruit nu Red Bull weer vrijuit mag werken?

De uitgedeelde straf van de FIA was niet mals. Red Bull moest een boete van zeven miljoen dollar betalen, maar kreeg bovenal beperkingen in het ontwikkelen van de auto. Vanaf 26 oktober 2022 mocht er een jaar lang 10% minder tijd in de windtunnel worden besteed én mochten er 10% minder computersimulaties worden gemaakt. En dat terwijl Red Bull de constructeurstitel had binnengehaald en onder de nieuwe reglementen dus sowieso al de minste windtunneltijd kreeg en minder computersimulaties mocht uitvoeren. Toch lijkt de straf het team niet te deren in 2023...

Red Bull domineert de Formule 1, einde lijkt niet in zicht

De dominantie van dit seizoen is namelijk vrij bijzonder te noemen. Het team haalde de beide wereldtitels vroegtijdig binnen en zag Max Verstappen en Sergio Perez op één race na alles winnen. Nu de straf is opgeheven, mag Red Bull in principe weer meer tijd doorbrengen in de fabriek, wat ervoor zorgt dat de ontwikkeling van de Red Bull-wagens in een stroomversnelling kan komen. Bovendien verlegde het team al vrij vroeg de focus naar 2024, want het was snel duidelijk dat de RB19 sterk genoeg was om de titels te prolongeren. De concurrentie lijkt daardoor één stap achter te lopen.

Mercedes, de grootste concurrent in het controversiële 2021, zette bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een nieuwe vloer op de W14. De update is gericht op volgend jaar, om te kijken of het een stap in de goede richting is. Allemaal zaken waar het team van Toto Wolff nu nog mee begint, terwijl Red Bull al maandenlang naar het nieuwe jaar aan het kijken is.

Ook heeft Red Bull met Adrian Newey misschien wel de 'knapste kop' uit de Formule 1 in huis, dus reken maar dat er een stap gezet gaat worden. Uiteraard zet Mercedes ook grote stappen, maar het is de vraag of zij, terwijl ze nu ook nog een klein stukje langzamer lijken dan Red Bull, nóg zo'n extra sprong kunnen maken richting 2024. Tel daar de extra windtunneltijd en computersimulaties van Red Bull bij op en de vraagtekens voor de concurrentie worden almaar groter.

De tekst gaat verder onder de foto.

			© XPBimages
	© XPBimages

Is er alleen maar slecht nieuws voor de concurrentie?

Uiteraard zijn er voor de andere teams ook positieve handvatten richting het nieuwe seizoen. Zo krijgt Red Bull opnieuw maar 70% van de windtunneltijd binnen de huidige reglementen. Die schrijven voor dat de constructeurskampioen de minste ontwikkeltijd krijgt en de nummer tien het meest, zodat het veld dichter naar elkaar toe schuift. Dat betekent dat Mercedes, Ferrari, McLaren en Aston Martin, die ook allemaal goede faciliteiten hebben staan, meer tijd en tests tot hun beschikking hebben.

Toch blijft het een groot vraagteken of Red Bull in 2024 bijgehaald kan worden. Als je als team zoveel tijd hebt om een nieuwe auto te bouwen, moet er eigenlijk wel een fatsoenlijke bolide op de grid verschijnen. Red Bull brengt geen nieuwe updates meer mee in 2023 en heeft een technisch team staan waar je u tegen zegt. Voor de Formule 1 zou het prachtig zijn als er, net als in 2021, een flinke strijd om de wereldtitel zou ontstaan, maar het lijkt er voorlopig op dat Red Bull dat lot volledig in eigen hand heeft. Verstappen zou er in elk geval geen seconde van wakker liggen als hij opnieuw zou kunnen domineren.

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing