Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het nieuwe seizoen er een is om enorm naar uit te kijken

Het nieuwe seizoen kruipt langzaam dichterbij. We kunnen ons dan ook weer bijna warm gaan maken voor een nieuwe titanenstrijd om de felbegeerde Formule 1-wereldtitel, maar er is meer dan dat om naar uit te kijken.

Nog twee weken voordat de wintertestdagen in Barcelona eindelijk beginnen. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya zullen de tien teams proberen zoveel mogelijk data te verzamelen over hun nieuwe auto's, om vervolgens in Australië zo sterk mogelijk aan de aftrap van het seizoen te verschijnen. Alle ingrediënten voor weer een prachtig seizoen zijn er in ieder geval. We zetten ze hieronder op een rijtje.

Mercedes vs. de rest

Mercedes domineerde tot nu toe het hybride tijdperk, maar afgelopen seizoen leek de dominantie van het Duits-Britse team hier en daar wat haarscheurtjes te vertonen. Zeker op motorisch gebied is de renstal van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas niet de beste meer en het tweede deel van het afgelopen seizoen konden Ferrari en Red Bull zich vaker wel dan niet meten met hun concurrent. Aangezien de regels in aanloop naar het komende seizoen nauwelijks zijn veranderd, zal het gat tussen de drie topteams eerder kleiner dan groter worden. Recent meldde Mercedes bijvoorbeeld dat het in aanloop naar het nieuwe seizoen wat problemen kende met de ontwikkeling van de nieuwe motor . Of het een verwoede poging is om de concurrentie op het verkeerde been te zitten weet alleen Mercedes zelf, maar dat het volgend jaar een razend spannende strijd tussen drie verschillende teams zal worden, lijkt bijna zeker.

Wie is 'the best of the rest'?

Achter de topteams zal het overigens komend seizoen ook genieten geblazen zijn. Afgelopen seizoen lagen ook de teams in het middenveld geregeld met elkaar in de clinch. Tot aan de laatste race van het jaar, in Abu Dhabi, werden er nog om bepaalde WK-plaatsen gevochten, waarvan sommige prachtige duels zelf pas in de laatste raceronde van het seizoen werden beslecht. Ook komend seizoen zal dit, door het feit dat de regels nauwelijks veranderd zijn, naar verwachting het beeld zijn. Elk team uit het middenveld heeft zijn of haar eigen reden om de strijd weer vol aan te gaan. McLaren wil haar status als best of the rest behouden en het gat naar de topteams verkleinen, Renault wil de bittere smaak van 2019 wegspoelen, terwijl Alpha Tauri haar twee podiumplekken maar al te graag een vervolg wil geven. Racing Point hoopt dat de naweeën van Force India eindelijk voorbij zijn en het weer kan vechten om de status best of the rest, terwijl Haas en Alfa Romeo het tegenvallende 2019-seizoen recht willen zetten. Tot slot hoopt ook Williams natuurlijk weer de weg naar boven in te zetten. Al met al ingrediënten voor een prachtige strijd in het middenveld.

Hamilton vs. Verstappen en Leclerc

We bespraken eerder al Mercedes versus de rest, maar als we denken aan Mercedes vs. Ferrari en Red Bull dan denken we eigenlijk stiekem toch aan Lewis Hamilton vs. Max Verstappen en Charles Leclerc. Uiteraard hopen we ten zeerste dat ook Bottas, Vettel en Albon zich in de strijd zullen kunnen mengen, maar het afgelopen seizoen hebben we toch het meest genoten van de gevechten waarbij Lewis, Max en Charles de hoofdrolspelers waren. Zesvoudig wereldkampioen en Formule 1-grootheid Hamilton wil maar al te graag bewijzen dat hij zijn mannetje kan staan tegen de twee jonge honden, terwijl Verstappen en Leclerc langzaam maar zeker aan de Britse stoelpoten aan het zagen zijn. Kunnen ze al in 2020 een einde maken aan Hamiltons overheersing? Smachtend zullen we wachten op het antwoord, dat we het komende seizoen mogelijk al kunnen verwachten.

De laatste strohalm

Daar waar Verstappen, Leclerc en waarschijnlijk snel ook Hamilton nog zeker jaren verzekerd zijn van hun stoeltje bij hun team, daar moeten bijvoorbeeld Sebastian Vettel en Valtteri Bottas zichzelf komend seizoen van hun sterkste kant laten zien als ze ook in 2021 nog actief willen zijn bij een topteam. Langzaam maar zeker kwam Charles Leclerc afgelopen seizoen uit de schaduw van zijn Duitse teamgenoot, die op zijn beurt niet vaak meer het niveau weet aan te tikken dat hij in zijn Red Bull-periode wel wist te halen. Natuurlijk kunnen we een viervoudig Formule 1-wereldkampioen niet zomaar afschrijven, maar het komende jaar wordt van levensbelang voor Vettel. Bottas staat daarentegen al jaar en dag in de schaduw van Hamilton en is de ideale tweede man achter de Brit, maar Mercedes-junior George Russell klopt momenteel heel hard aan de deur. Als de Fin in 2021 nog steeds de tweede man van Mercedes wil zijn, dan moet hij ook aan de bak.

De Grand Prix van Nederland

Natuurlijk mag de Nederlandse Grand Prix niet in dit lijstje ontbreken. Na 35 jaar keert de Formule 1 weer terug op Nederlandse bodem. Hordes aan oranjefans zullen begin mei naar Zandvoort trekken om daar Max Verstappen en collega's rond te zien rijden op het vernieuwde duinencircuit. Kosten noch moeite is de afgelopen periode gespaard om er voor te zorgen dat de organisatie van het evenement piekfijn in orde is. Wij kijken er in ieder geval enorm naar uit.

Geen smoesjes meer voor Red Bull

Voor Red Bull-Honda en Max Verstappen was 2019 een overgangsjaar, maar in 2020 zijn er geen smoezen meer over. Dit jaar moet het team er vanaf het begin af aan staan, zodat Max Verstappen kan schitteren in zijn RB16. Als Red Bull kan leveren, dan is het aan de Nederlander om te bewijzen dat hij een Formule 1-legende in de maak is. Wie weet gaat dat wel gepaard met de WK-titel, waardoor Verstappen de jongste wereldkampioen in de geschiedenis van de sport worden.

Hamilton vs. Schumacher

Lewis Hamilton kan komend seizoen heel wat records van de meest succesvolle Formule 1-coureur aller tijden, genaamd Michael Schumacher, evenaren of verbreken. Zo kan hij op gelijke hoogte komen met de Duitser wat betreft het aantal gewonnen wereldkampioenschappen: 7 stuks. Ook kan hij het record van de meeste overwinningen, 91 stuks, evenaren en verbreken. Op die manier zou Hamilton bekrachtigen dat hij een van de beste Formule 1-coureurs in de geschiedenis van de sport is. Of dat komend seizoen al zover zal komen, zullen we de komende tien maanden ontdekken.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"