Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Honda de Grand Prix van Sakhir moet vrezen

Komend weekend wacht de Formule 1 een compleet nieuwe Grand Prix, noem het gerust een experiment. Er wordt op een extreem kort circuit gereden, met weinig bochten en in verhouding veel rechte stukken. Dat maakt dat Red Bulls motorleverancier Honda bepaald niet uitkijkt naar de tweede ontmoeting in Bahrein.

Het Bahrain Outer Circuit tikt maar net de 3.500 meter aan. Enkel het circuit in Monaco is daarmee korter, maar dat circuit vormt sowieso in alles een uitzondering. Van die 3.500 meter bestaat een groot deel uit lange rechte stukken. Rechte stukken die we al kennen van het Grand Prix Circuit, maar nu met aanzienlijk minder bochten om de balans tussen vermogen en downforce een beetje gelijk te trekken. Het voor de Formule 1 nieuwe circuit is dus een vermogensafhankelijke baan en dat is op papier geen goed nieuws voor Honda. Puur op vermogen liggen de Japanners nog flink achter op Mercedes en Renault staat op zijn minst op gelijke hoogte met Honda. Mercedes is motortechnisch komend weekend dus in het voordeel, al staat daar natuurlijk tegenover dat men het daar met het wegvallen van Lewis Hamilton zonder de absolute kopman moet doen. Overigens heeft deze lay-out van het circuit nog een bijkomend neveneffect op de Honda-motor en daarmee op het team van Max Verstappen en Alexander Albon, Red Bull. Los van het minder hoge aantal pk's die de verbrandingsmotor genereert, is het hybride deel van de Honda-motor niet zo goed ontwikkeld als die van Mercedes. Red Bull heeft tijdens races op hogesnelheidcircuits last van 'clipping': de Honda-motor kan niet het hele rechte stuk het extra vermogen van de MGU-K en MGU-H gebruiken. Die output staat gelijk aan 120 kW (kilowatt), dus 160pk, en daar zit het verschil met Mercedes. De Duitse motorleverancier heeft het voordeel dat ze door een efficiënter systeem gedurende een langere periode deze 160 paardenkrachten aan kunnen spreken én dus kostbare tijd winnen. Het gebrek aan bochten, en dus ook remzones, zorgt ervoor dat het lastiger is om de hybride systemen op te laden. Gedurende de race kan dit betekenen dat Verstappen, net als op Imola, zijn hybride systemen niet volledig opgeladen krijgt op het moment dat hij een strak tempo rijdt of in gevecht is met bijvoorbeeld de Mercedes. Hierdoor wint de Mercedes enkele tienden per ronde op de rechte stukken. Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje