Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Honda

Waarom Honda na een identiteitscrisis toch in F1 blijft

Wel, niet, wel, niet, wel! Honda blijft ook na 2026 in de Formule 1, nadat het enkele jaren lang een soort identiteitscrisis heeft gehad. Men legt uit waarom.

Honda logo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages
Eind 2008 sloot Honda de F1-deur achter zich, nadat het team sinds 2000 motorleverancier was geweest en van 2006 tot en met 2008 het eigen Honda Racing F1 team tot haar beschikking had. Vanwege de economische crisis trok men de stekker uit het team, dat later verder ging als Brawn en vervolgens Mercedes. Beide titelwinnende teams...

Maar in 2015 keerde men weer terug, opnieuw als motorleverancier. Na magere jaren bij McLaren, en veel gezichtsverlies vanwege zwaar ondermaats presterende motoren, bood Red Bull via Toro Rosso (2018) nog een reddingsboei, alvorens het grote team Renault verving voor de Japanners in 2019.

Na nog geen drie seizoenen als motorleverancier van Red Bull, kondigde Honda in oktober 2021 opnieuw aan de sport te gaan verlaten, nota bene toen Verstappen op het punt stond om kampioen te worden. Na overleg met Red Bull bleef Honda in de sport om de motoren te onderhouden, maar als voorwaarde moest er wel een engine freeze komen. Per 2022 is dat ook zover.

Geen Red Bull-Honda meer

Red Bull hakte snel een knoop door en zette Red Bull Powertrains op, om zo haar eigen motoren te kunnen gaan produceren, maar pas in 2026 zou dit kunnen. Hoe ging men dat doen tot aan dat jaar? Honda bood wederom de helpende hand en tot en met 2025 zal de Japanse autofabrikant F1-motoren blijven leveren aan Red Bull en AlphaTauri.

Inmiddels had Honda spijt gekregen van haar overhaast aangekondigde vertrek uit de koningsklasse en een nieuwe CEO zorgde voor een ander inzicht. De Japanners openden hun zoektocht naar een nieuwe partner, schreven zich in als motorleverancier voor 2026, maar leken achter het net te gaan vissen toen Red Bull de gesprekken startte met Porsche. Even leek er toch nog een kans voor Honda, maar uiteindelijk was het Ford dat de handen ineen sloeg met Red Bull.

Maar de andere topteams, Mercedes en Ferrari, produceren hun eigen motoren. Dus leek Honda bij een eventuele terugkeer veroordeeld tot het middenveld. Nu Aston Martin echter een opmars maakt, en die partij minder afhankelijk wil zijn van Mercedes-motoren en -onderdelen, zijn de twee partijen een perfecte match.

Duurzaamheid

Dat vindt ook Toshihiro Mibe, de CEO van Honda. Maar er zijn nog meer zaken die hebben bijgedragen aan een hernieuwd F1-avontuur van de Japanse partij. De technologie die bij de motor komt kijken, speelt namelijk ook een belangrijke rol. "Een van de belangrijkste redenen achter de beslissing om dit nieuwe F1-avontuur aan te gaan, is dat de koningsklasse er naar streeft om een duurzame raceklasse te worden."

"Dat komt overeen met de weg die Honda in wil slaan, de weg richting een klimaatneutrale wereld. De Formule 1 zal daarbij een platform worden dat de de ontwikkeling van onze elektrificatie-technologieën zal bevorderen", aldus de Japanner, die denkt dat Honda de sleutel in handen heeft op weg naar succes in 2026.

"Honda is een bedrijf dat van oudsher groeit door uitdagingen aan te gaan en races te winnen op het hoogste niveau. Met de nieuwe motorreglementen die in 2026 in gaan, is de sleutel naar succes een compacte, lichte en krachtige elektrische motor, met een high performance batterij die een hoog vermogen aan kan, terwijl ook energiemanagement belangrijk zal zijn."

En laat dat nou net zijn wat Honda ook in haar personenwagens toe wil gaan passen. "Wij geloven dat de technologieën en knowhow die met deze nieuwe uitdaging worden opgedaan, mogelijk rechtstreeks kunnen worden toegepast op onze toekomstige massaproductie van elektrische voertuigen", aldus Mibe.

Vanaf 2026 gaan we samen met Aston Martin op jacht naar de wereldtitel

- Toshihiro Mibe - CEO van Honda

De CEO is razend enthousiast over het Aston Martin-team van Lawrence Stroll. Hij ziet in de Canadees de ideale partner en mikt op het hoogst haalbare: de wereldtitel Formule 1.

"Honda en haar nieuwe partner, het Aston Martin F1 Team, delen dezelfde serieuze houding en de vastberadenheid om te winnen, dus vanaf het seizoen 2026 zullen we samenwerken als Aston Martin Aramco Honda, om onder die naam de wereldtitel te winnen."

"Honda heeft het grootste respect voor de FIA, dat een moedige beslissing heeft genomen om deze nieuwe en uitdagende reglementen te introduceren, om zo de duurzaamheid van zowel de raceactiviteiten als het milieu te waarborgen. Maar ook voor de F1-bazen, die de merkwaarde van de F1 hebben verhoogd en ervoor hebben gezorgd dat de ontwikkeling van de F1 als de meest prestigieuze raceklasse ter wereld zich doorzet."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull kunnen enkel verliezen in Monaco

Zelfs na een F1-loos weekend praten Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk de nieuwste RN365 F1-podcast moeiteloos vol. Ze blikken onder meer vooruit op de GP van Monaco, volgens het trio het weekend dat Red Bull en Max Verstappen alleen maar kunnen verliezen.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Red Bull-kopstuk mysterieus over upgrade: "Interessant voor ons"