Momenteel zijn er vier verschillende motorleveranciers aanwezig in de Formule 1: Mercedes, Honda, Ferrari en Renault. De huidige generatie hybride motoren zullen nog zeker tot en met 2025 aanwezig zijn in. Pas in 2026 zullen de regels omtrent de krachtbronnen in de koningsklasse van de autosport worden opengebroken, waardoor de kans dat er nu nog nieuwe motorleveranciers toetreden tot de haast nihil is. "Niemand gaat nu nog geld investeren in de huidige generatie motoren, want daar is veel geld mee gemoeid en zodra de ontwikkeling van de motor klaar is komt de volgende generatie al bijna om de hoek kijken", zo concludeert Formule 1-baas Ross Brawn in gesprek met Autosport. In 2026 moeten de huidige motorleveranciers echter concurrentie krijgen van andere leveranciers, tenminste dat is de bedoeling, zo vertelt de Brit. Als een motorleverancier in 2026 in wil treden in de sport dan moet het namelijk al relatief snel beginnen met de ontwikkeling. "Als je in 2026 met een nieuwe motor in de Formule 1 wil komen, dan moet je eigenlijk al over zo'n anderhalf jaar beginnen met de eerste designs", erkent de Brit, die weet dat er daarom nu al goed moet worden nagedacht over de regels omtrent de nieuwe motoren. "We kijken momenteel samen met de FIA en de motorleveranciers hoe de de volgende generatie motoren eruit moet gaan zien. Daar liggen grote kansen, kansen om nieuwe leveranciers aan te trekken. We moeten daarom op zoek naar een motorspecificatie die dat mogelijk maakt." "We weten ongeveer waar de nieuwe motor aan moet voldoen. De technologie moet relevant zijn en het moet economisch haalbaar zijn. We weten dus wat we ongeveer willen, maar alleen nog niet hoe we het in zullen vullen. Duurzaamheid zal daar ook een grote rol in spelen, maar hele grote veranderingen vergeleken met nu verwachten we nog niet", aldus Brawn.
Meest gelezen