Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Waarom Leclerc ontsnapt aan een straf voor het missen van de weegbrug

Charles Leclerc hoeft niet te vrezen dat hij zijn poleposition af moet staan, ook al ging hij halverwege de kwalificatie even in de fout. We leggen uit waarom.

Leclerc weighbridge Monaco 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

De weegbrug. Tijdens de kwalificatie kunnen de coureurs willekeurig naar de weegbrug worden geroepen op het moment dat ze de pitstraat inrijden. Op dat moment verschijnt hun racenummer op een elektronisch bord, waarna ze met de motor uit voor de weegschaal plaats moeten nemen. FIA-werknemers rollen de bolide vervolgens op de weegschaal.

Het zorgt vaak voor onvrede bij de coureurs, omdat een tripje naar de weegbrug tijdens de kwalificatie vaak het een en ander in de war schopt. In het verleden zijn er ook al straffen uitgedeeld toen een coureur vergat om naar de weegbrug te gaan.

Zo moest Pierre Gasly in 2019 de race in Azerbeidzjan in de pitstraat starten omdat hij was vergeten zich te laten wegen. "Als zijn auto vijftig kilo te licht was geweest dan was de straf nog lager geweest dan de straf nu is voor het missen van de weegbrug", hekelde zijn toenmalige teambaas Christian Horner.

De regels werden op dat vlak dan ook gewijzigd, maar alsnog is het strafbaar als je een oproep voor de weegbrug vergeet of negeert. Precies dat deed Charles Leclerc deze zaterdag tijdens Q2 toen hij de pitstraat in reed en niet zag dat hij naar de weegbrug moest. Toch zal hij niet gestraft worden.

Leclerc geeft bijna blunder toe

Na het incident met Gasly in 2019 werden de regels omtrent het missen van het weegmoment aangepast, waardoor er niet per se een pitlanestart volgt, maar de stewards een overtreding eerst kunnen bestuderen alvorens met een volgens hen gepaste straf te komen. Dit kan een diskwalificatie zijn (dus een P20-start), maar ook een paar plekken gridstraf.

Artikel 35 in het sportieve reglementenboek gaat volledig over het wegen van de auto. 35.1a luidt als volgt: 'Een coureur moet meteen naar de FIA-garage rijden en zijn motor uitschakelen op het moment dat hij wordt geselecteerd.'

Dat deed Leclerc dus niet. Hij ging niet direct naar de FIA-garage, omdat hij naar eigen zeggen het teken had gemist. "Het is hier in Monaco lastig, want ik weet niet eens waar dat paneel waar op we het moeten zien hangt, maar het hangt heel ver buiten je zichtveld. Daarom zag ik het helemaal niet."

Ferrari to the rescue

Zijn team kwam echter tot zijn redding, want in artikel 35.1b staat het volgende: "Elke coureur die niet stopt als dat hem wordt gevraagd en vervolgens niet terugkeert naar de FIA-garage, of als er aan zijn auto wordt gewerkt voordat deze naar de FIA wordt gebracht, zal worden doorverwezen naar de stewards."

Omdat Ferrari zelf ook op haar monitoren kon zien dat Leclerc naar de weegbrug was geroepen, grepen ze meteen in. De Monegask vertelt: "Gelukkig voor mij zag mijn team het teken. Ze vertelden me dan ook dat ik meteen moest stoppen, waarna ze me terug duwden naar de weegbrug. Daardoor wisten we aan deze lastige situatie te ontkomen."

Omdat Leclerc dus niet terugkeerde in de Ferrari-garage en zijn monteurs nog niet hadden gewerkt aan de bolide, kon de FIA-wedstrijdleider over zijn hart strijken en hoefde hij de polesitter na zijn succesvolle kwalificatie niet naar de stewards te sturen. En zo kwam ook Helmut Marko zijn wens niet uit.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Monaco 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

28 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez