Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Waarom Leclerc's Ferrari-droom voorlopig een Verstappen-nachtmerrie is

Leclerc en Ferrari zijn als twee handen op een buik. Dat de twee partijen hun lot nog langer aan elkaar verbinden, lijkt dan ook niet meer dan logisch. De droom van Leclerc, wereldkampioen worden met Ferrari zal voorlopig echter geen werkelijkheid worden. De reden? Max Verstappen.

Leclerc Abu Dhabi 7
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Mijn droom blijft om samen met Ferrari wereldtitels te winnen en ik ben er zeker van dat we de komende jaren geweldige tijden gaan beleven en onze fans blij zullen maken."

Was getekend, Charles Leclerc, direct na de aankondiging van zijn contractverlenging bij Ferrari. De Monegask had een aflopend contract, maar ook na 2024 zal hij nog 'meerdere jaren' voor de Scuderia rijden.

Het was nieuws dat al langer in de lucht hing en volgens Italiaanse media heeft de Monegask een contract getekend tot maar liefst 2029. Dat zou betekenen dat hij een langer lopend contract heeft dan Max Verstappen. Van de Nederlander is bekend dat hij een contract tot en met 2028 heeft.

We nemen de contractverlenging onder de loep.

Leclerc is Ferrari, Ferrari is Leclerc

Zowel Leclerc als Sainz hadden een aflopend contract bij Ferrari. Na 2024 waren ze op papier free agents, maar deze winterperiode wilden beide heren duidelijkheid hebben over hun toekomst. Leclerc heeft die inmiddels dus gekregen, Sainz lijkt nog wat langer in de wachtkamer te moeten zitten.

Dat Leclerc de eerste van de twee is die zijn krabbel onder een nieuwe verbintenis zet, lijkt niet meer dan logisch. Alhoewel de twee qua puntenaantal vorig jaar niet voor elkaar onderdeden en Sainz zelfs als enige een race won, is en blijft Charles 'het kind van Ferrari'. Al acht jaar lang maakt hij onderdeel uit van de familie en intern is hij duidelijk het lievelingetje.

Het verschil in salaris is aanwezig en Leclerc maakt er geen geheim van dat hij niets liever wil dan wereldtitels winnen met Ferrari. Dát is zijn droom, een droom die hij de komende jaren wil verwezenlijken.

Geen ander topzitje voor Leclerc

Dat Leclerc Ferrari trouw blijft, is kijkend naar de markt niet meer dan logisch. Elk topteam heeft haar coureurs voor de komende jaren zo goed als vastliggen.

Max Verstappen is de Red Bull-held en het zitje van Perez is tegelijkertijd misschien wel het meest én minst gewilde zitje in de koningsklasse van de autosport. Het kan je carrière maken of kraken. Menig F1-fan begint te kwijlen van het idee, maar teambaas Christian Horner heeft al meermaals door laten schemeren dat er geen plek is voor een tweede alfa bij zijn equipe.

Dat alfamannetje is Leclerc bij Ferrari, hoe graag Sainz ook wil dat het niet zo is. Met Russell is er bij Mercedes al een opvolger van huidig alfamannetje Hamilton en McLaren beschikt over Lando Norris en Oscar Piastri, beide met langlopende contracten. Ferrari is dus de plek waar Leclerc het zal moeten gaan doen.

			© XPBimages
	© XPBimages

Alle ballen op 2026

De komende twee jaar zal Leclerc het echter - hoogstwaarschijnlijk - met sporadische podiumplekken en misschien hier en daar een overwinning moeten doen. Red Bull (lees: Verstappen) is in het huidige ground effect-tijdperk heer en meester in de Formule 1 en het heeft er alle schijn van dat dat ook in 2024 en 2025 zo zal zijn. Ferrari worstelt op haar beurt wat af en de verslagenheid is de afgelopen seizoenen zo nu en dan te zien en te horen bij Leclerc.

Natuurlijk zal het veld langzaam wat dichter naar elkaar toe kruipen, maar de voorsprong van Red Bull is dusdanig groot dat Ferrari en de rest realistisch gezien slechts om de kruimels gaan strijden. Zeker als je bedenkt dat Mercedes en Ferrari deze winter weer een hele nieuwe wagen hebben gebouwd, waardoor ze haast vanaf nul moeten beginnen. Met de grote regelwijzigingen op komst in 2026 zal men in de winter van 24/25 niet weer het roer om gaan gooien. De 2025-bolide zal een doorontwikkeling zijn van die van 2024.

Leclerc is ook niet van gisteren en zal weten dat zich pas in 2026 echt een nieuwe kans aandient om samen met Ferrari op het goud te mikken en Verstappen van zijn troon te stoten. Op de achtergrond worden momenteel de puzzelstukjes bijeen geraapt om het volgende F1-tijdperk met twee gestrekte benen in te kunnen gaan. Bij de start van het huidige tijdperk, in 2022, kwam Ferrari goed uit de startblokken, maar door het jaar heen kwamen de Italiaanse gebreken een voor een naar boven drijven.

Fred Vasseur, al jaar en dag een groot Leclerc-fan, werd aangesteld om de komende jaren alle Ferrari-plooien glad te strijken. De weg terug omhoog lijkt in ieder geval ingezet te zijn. Alhoewel Leclerc en Ferrari op papier dus simpelweg tot elkaar veroordeeld lijken te zijn, hebben ze in de praktijk wel degelijk veel vertrouwen in elkaar. Voorlopig zal Leclerc dan ook nog wakker blijven schrikken van al die Verstappen-overwinningen, maar de Monegask zal dan juist vanaf 2026 het leven van Verstappen tot een nachtmerrie kan maken. Tot dan is het even door de zure appel bijten.

Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hamilton spreekt vrees over Verstappen en Red Bull uit: "Al eerder begonnen"