Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Max Verstappen met een speciale achtervleugel rijdt bij GP België

Max Verstappen staat vanmiddag bij de Grand Prix van België aan de start met de 'Monza-editie' van de achtervleugel op zijn Red Bull.

Het circuit van Spa-Francorchamps is voor de coureurs een uitdagende baan, maar dat geldt ook voor de engineers van de teams. Het snelle circuit is een mix van lange rechte stukken en super snelle doordraaiers. Ongeveer 75% van het circuit is vol gas, wat betekent dat motorvermogen een belangrijke rol speelt.

Inmiddels is algemeen bekend dat de Renault-motor van Max Verstappen PK's tekort komt ten opzichte van de concurrentie. Dit betekent pijn lijden op de rechte stukken, in de hoop door het sterke chassis van de RB14 in de bochten tijd terug te winnen. Red Bull testte tijdens de vrije trainingen twee versies van zowel de voor- als achtervleugel. Daarbij werden op de vrijdag twee configuraties getest: Een variant die meer lagen telt en meer downforce genereert, en een variant die minder lagen telt en minder downforce genereert. Meer downforce betekent een hogere bochtensnelheid, maar een langzamere acceleratie en lagere topsnelheid. Na de vrije trainingen op de vrijdag koos Max Verstappen ervoor om met de 'Monza-vleugel' te rijden. Dit betekent dat de Nederlander zo weinig mogelijk vleugel heeft staan op zijn Red Bull.

In de snelle eerste en derde sector blijft het tijdverlies op de rechte stukken zo beperkt, maar in de tweede deel verliest Verstappen iets meer op de Ferrari's en Mercedessen. Teamgenoot Daniel Ricciardo koos ervoor om met een afwijkende achtervleugel te rijden, met een extra onderste laag. Dit zou hem tijdwinst op moeten leveren ten opzichte van Verstappen in de tweede sector en tijdverlies op de rechte stukken. Gedurende de kwalificatie bleek dat de keuze van de Australiër niet goed uitpakte: hij was in alle drie de sectoren, ook onder droge omstandigheden, aanzienlijk langzamer dan zijn teamgenoot. Vanaf een zevende positie moet Verstappen vandaag in de aanval gaan, waarbij Hamilton en Vettel ver buiten zijn bereik lijken te liggen. De beide Force India's en de Haas van Grosjean moet hij normaal gesproken wel voorbij komen. Geluk bij een ongeluk: De hogere topsnelheid door zijn keuze voor de 'Monza-vleugel' zal wat dat betreft in het voordeel werken bij eventuele inhaalacties.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin