Als reactie op het horen van gepruttel vanuit het achteronder van zijn RB14 laat Verstappen zich enkele minuten voor het einde van de eerste vrije training op Silverstone horen op de boardradio. “Ik denk dat het mijn versnellingsbak is”, zegt de 20-jarige. Engineer Gianpiero Lambiase verzoekt de Nederlander dringend zijn motor gelijk uit te schakelen, om verdere ongemakken te vookomen. Waarom hoeft Verstappen niet bang te zijn? De wagens worden op vrijdag vrijwel altijd voorzien van een oude versnellingsbak, eentje die al veel kilometers heeft gemaakt. Een straf volgt als er een versnellingsbak sneuvelt, die minder dan zes Grand Prix-weekends meegaat. De bakken die op vrijdag worden gebruikt zijn meestal véél ouder. Er zit een maas in de wet: als een coureur tijdens de wedstrijd op zondag uitvalt en het team kan aantonen dat er een mechanische probleem aan onderhevig is, dan mag de versnellingsbak voor het volgende Grand Prix-weekend straffeloos worden vervangen. Teambaas Christian Horner liet kort na de training al blijken niet ongerust te zijn. “Het gaat in het geval van Max inderdaad om een vrijdagbak, nog geen man overboord”, laat hij weten tegenover Sky Sports . De Brit wil uiteraard wel weten wat er precies aan de hand was. “We laten de versnellingsbak zeker onderzoeken”, zegt hij. Dat onderzoek kan vanmiddag al zijn afgerond: de fabriek van Red Bull staat in Milton Keynes en dat stadje ligt op een steenworp afstand van het circuit van Silverstone. Verstappen liet in de eerste vrije training een zesde tijd noteren: de Red Bull ging het circuit rond in 1.28.325 en gaf daarmee slechts een tiende toe ten opzichte van de Ferrari van Kimi Raikkonen, die bovendien op softs zijn rapste ronde reed.
Meest gelezen