Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes compleet door het ijs zakte in Turkije

Een zesde en een negende plaats voor de Mercedes-coureurs tijdens de kwalificatie. Een ongekend pijnlijke middag voor Mercedes, zo weet ook teambaas Toto Wolff. Hij weet de vinger precies op de zere plek te leggen, maar blijft zoals altijd positief.

Na dertien polepositions op rij wist Mercedes in Turkije pas voor de eerste keer dit seizoen niet de eerste startplek te veroveren. Lance Stroll was Lewis Hamilton vierenhalve seconde te snel af, terwijl Valtteri Bottas zelfs vijf seconden langzamer was dan de Canadees. Daardoor moet Mercedes het zondag stellen met de zesde en negende startplek, iets wat al lang niet meer het geval is geweest. Sinds de Italiaanse GP in 2013 (!) kwalificeerde het team niet zo slecht. Na afloop van de kwalificatie blijft teambaas Toto Wolff rustig onder de situatie en weet hij de vinger meteen op de zere plek te leggen. "Dit jaar hadden we het tot nu toe niet heel lastig in regenachtige omstandigheden, maar dit weekend is het niet alleen nat, het is ook enorm glad en de buiten- en baantemperatuur is erg laag", zo legt hij de bijzondere omstandigheden uit tegenover onder meer RacingNews365 . Die omstandigheden zorgden bij Mercedes voor meer problemen dan bij andere teams. "Het lukte ons simpelweg niet om de banden aan de praat te krijgen. Je ziet dat je alle kanten op glijdt als je de banden niet in het juiste werkvenster krijgt. Als gevolg daarvan zie je grote verschillen tussen de verschillende teams. Onze banden waren gewoon te koud en daardoor hadden we op geen enkel moment grip", zo luidt de uitleg van Wolff. Dat nieuwe asfalt was een foute keuze van de organisatoren, meent de Oostenrijker, maar hij benadrukt dat de omstandigheden voor alle teams hetzelfde waren. "Er is hier in Turkije veel moeite in de Grand Prix gestoken door de lokale autoriteiten, dat mag je niet vergeten. Achteraf gezien was de nieuwe asfaltlaag misschien geen goed idee. Het is echter wat het is, iedereen zit in hetzelfde schuitje", aldus Wolff. Voor Mercedes is het dan ook een leermoment. "We moeten hier van leren. Het waren enorm lastige omstandigheden, maar dat maakt niet uit, want voor iedereen was dat hetzelfde. Het lukte ons niet om de banden aan het werk te krijgen en grip te vinden, terwijl anderen dat wel lukte. Op dagen als deze, als we verslagen worden, dan leren we het meest. Ik hoop dan ook van harte dat we in de toekomst wel weten hoe we de banden in deze en zelfs in noordpool-achtige omstandigheden aan het werk kunnen krijgen." Wolff benadrukt dat hij niet naar excuses zoekt. "Ik zei niet dat het té koud, té nat en té glad was, ik zei alleen dat het koud, nat en glad was. Dat is een groot verschil, ik zoek niet naar excuses voor onze slechte prestatie. Ik denk wel dat het ongewone omstandigheden waren, maar daar moet je als team ook op voorbereid zijn, maar dat waren we niet. We hebben een geweldige groep mensen die nu al aan het onderzoeken zijn hoe we het in de toekomst beter kunnen doen en hoe we de schade zondag zoveel mogelijk kunnen beperken." Met medewerking van Dieter Rencken . Voor Red Bull is 2020 een verloren jaar gebleken. Kan het team samen met Max Verstappen in 2021 het tij keren? Dit en meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris