Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes de pole probeerde te pakken op de medium band

Mercedes baarde opzien door voor haar ultieme poging in de kwalificatie ineens de medium band op de auto's van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas te monteren. Teambaas Toto Wolff legt uit waarom het team hiertoe besloot.

De kwalificatie voor de Portugese Grand Prix was bijzonder spannend. Net als in de eerste twee kwalificatiesessies dit seizoen ontliepen Red Bull en Mercedes elkaar helemaal niets, ware het niet dat Max Verstappens snelste tijd hem ontnomen werd wegens het overschrijden van de track limits. Met nog enkele minuten te gaan stoven alle coureurs uit de top 10 nog eenmaal de baan op. Acht coureurs gebruikten de zachte band, maar beide Mercedessen reden naar buiten op de geel gekleurde medium band. "We lagen op koers om een 1.17,7 te rijden op de medium band, maar besloten om te kijken hoe de run op de zachte band zou verlopen in Q3. Na die run zouden we de keuze maken om soft of medium te gebruiken voor de laatste run", legt Wolff uit in gesprek met onder meer RacingNews365. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton kwamen echter niet verder dan een 1.18,3 op de zachte band. Verstappen klokte een 1.18,2 maar moest zijn rondetijd inleveren, doordat hij in de vierde bocht buiten de baan kwam. "We besloten om voor de medium te kiezen omdat de sectortijden op de zachte band te langzaam waren. Of het de juiste keuze was? Ik weet het niet. Niemand ging er echt sneller in de laatste run. Max deed een 18,2 in zijn eerste en een 18,7 in zijn tweede run." Beide Mercedes-coureurs wisten hun tijd niet te verbeteren, maar doordat Verstappens tweede ronde veel langzamer was dan zijn eerste starten de Mercedessen vanaf de eerste startrij.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'