Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Waarom Mercedes de 'raketmotor' van Hamilton niet heeft gebruikt

Tijdens de Grand Prix van Qatar reed Lewis Hamilton niet met zijn gloednieuwe Mercedes-motor. De Duitse renstal legt uit waarom de titelkandidaat het moest doen met een ouder model.

Hamilton Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/MichaelPotts

In Brazilië kreeg Lewis Hamilton een gloednieuwe Mercedes-krachtbron. Het nieuwe exemplaar hielp hem duidelijk op Interlagos, want met indrukwekkende topsnelheden reed hij naar de overwinning nadat hij de race startte vanaf de vijftiende plaats. In Qatar werd de nieuwe motor echter weer omgeruild voor een oude.

Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van Mercedes, legt uit waarom de Duitse renstal ervoor heeft gekozen om een oud exemplaar in de W12-bolide te monteren. Volgens de ingenieur wordt de krachtige nieuwe motor bewaard voor de laatste twee circuits op de kalender, waar motorvermogen belangrijker is.

"Van de laatste drie circuits heeft Qatar de minste lange rechte stukken, minder rondetijd vol gas en verschrikkelijk veel bochten", zegt Shovlin in de race-debrief. "Het voordeel dat je in Qatar krijgt van de krachtbron is daardoor veel kleiner dan op de andere twee resterende circuits." De motor wordt gespaard voor de slotraces in Saoedi-Arabië en in Abu Dhabi.

Minder slijtage voor de Mercedes-motor

De betrouwbaarheid van de Mercedes-krachtbron is al enige tijd een hot topic binnen de Formule 1-wereld. Valtteri Bottas moest al meermaals zijn verbrandingsmotor laten wisselen en ook Hamilton zit met vijf nieuwe (verbrandings)motoren boven de toegestane drie exemplaren. "We proberen de kilometers te balanceren tussen de beschikbare motoren", vervolgt Shovlin.

"We wilden er zeker van zijn dat als we de minder krachtige motor nog een keer zouden gebruiken, dat we er dan minder last van zouden hebben. Daarnaast betekent het dat we in de laatste twee races we het meeste vermogen tot onze beschikking hebben", zo sluit hij af.

Ook interessant:

Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda

Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.

Formule 1 GP Qatar 2021 RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse Flinke tijdwinst voor Verstappen dankzij Red Bull-upgrade