Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Waarom Mercedes de 'raketmotor' van Hamilton niet heeft gebruikt

Tijdens de Grand Prix van Qatar reed Lewis Hamilton niet met zijn gloednieuwe Mercedes-motor. De Duitse renstal legt uit waarom de titelkandidaat het moest doen met een ouder model.

Hamilton Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/MichaelPotts

In Brazilië kreeg Lewis Hamilton een gloednieuwe Mercedes-krachtbron. Het nieuwe exemplaar hielp hem duidelijk op Interlagos, want met indrukwekkende topsnelheden reed hij naar de overwinning nadat hij de race startte vanaf de vijftiende plaats. In Qatar werd de nieuwe motor echter weer omgeruild voor een oude.

Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van Mercedes, legt uit waarom de Duitse renstal ervoor heeft gekozen om een oud exemplaar in de W12-bolide te monteren. Volgens de ingenieur wordt de krachtige nieuwe motor bewaard voor de laatste twee circuits op de kalender, waar motorvermogen belangrijker is.

"Van de laatste drie circuits heeft Qatar de minste lange rechte stukken, minder rondetijd vol gas en verschrikkelijk veel bochten", zegt Shovlin in de race-debrief. "Het voordeel dat je in Qatar krijgt van de krachtbron is daardoor veel kleiner dan op de andere twee resterende circuits." De motor wordt gespaard voor de slotraces in Saoedi-Arabië en in Abu Dhabi.

Minder slijtage voor de Mercedes-motor

De betrouwbaarheid van de Mercedes-krachtbron is al enige tijd een hot topic binnen de Formule 1-wereld. Valtteri Bottas moest al meermaals zijn verbrandingsmotor laten wisselen en ook Hamilton zit met vijf nieuwe (verbrandings)motoren boven de toegestane drie exemplaren. "We proberen de kilometers te balanceren tussen de beschikbare motoren", vervolgt Shovlin.

"We wilden er zeker van zijn dat als we de minder krachtige motor nog een keer zouden gebruiken, dat we er dan minder last van zouden hebben. Daarnaast betekent het dat we in de laatste twee races we het meeste vermogen tot onze beschikking hebben", zo sluit hij af.

Ook interessant:

Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda

Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Qatar 2021 RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen