De Britse Daily Mail schreef vandaag dat er onrust heerst binnen de Mercedes-fabriek en wel over de positie van Valtteri Bottas. Zeker na het optreden van George Russell als vervanger van Lewis Hamilton in Bahrein '20 zou het duidelijk zijn dat de Fin niet tegen zijn taak is opgewassen. Een vervroegd afscheid van Mercedes, waarbij Russell zijn positie nog dit seizoen in zou nemen, zou tot de mogelijkheden behoren. Een sensationeel verhaal, waarbij de krant zich baseert op een anonieme bron binnen Mercedes . De kans is dan ook groot dat het gaat om praatjes op de werkvloer. Het is helemaal niet ondenkbaar dat Mercedes-personeel onderling spreekt over de prestaties van Bottas en het is ook niet ondenkbaar dat dat niet altijd lofzangen zijn. Echter, zolang dergelijke uitspraken niet van hooggeplaatste teamleden komen, zit Bottas geramd. Sowieso zal Mercedes haar vingers tijdens het seizoen niet aan een dergelijke exercitie willen branden. Als de praatjes over Bottas al voor onrust zorgen, hoeveel onrust brengt een dergelijke transfer dan wel niet met zich mee? Juist in een seizoen waarin Mercedes voor het eerst écht wordt uitgedaagd, kunnen Toto Wolff en co zich dat soort onrust niet veroorloven. Continuïteit is dan juist wenselijk. Bovendien is de typering 'slecht presterend' uiterst subjectief. Natuurlijk delft Bottas in alle opzichten het onderspit ten opzichte van Lewis Hamilton. Maar van Bottas wordt ook niet verwacht dat hij 'even' naar de titel rijdt. Hoewel men dat nooit hardop zal uitspreken, is dat de taak van Lewis Hamilton, een taak waarvan hij zich al jaren uitstekend kwijt.
Overigens werd Bottas de afgelopen twee jaar tweede in het kampioenschap, achter Hamilton inderdaad, maar vóór alle concurrenten. Hij finishte dus ook vóór Max Verstappen, de belangrijkste man die hij af moet stoppen. Hij doet dus precies wat hij moet doen en kijkend naar met name 2019 en 2020 is er geen enkele reden om de Fin de wacht aan te zeggen. Het is waar dat Bottas vooralsnog in 2021 geen grootse dingen zien, maar hij wist op Portimao bijvoorbeeld wel rondenlang Max Verstappen achter zich te houden, terwijl Hamilton vooraan zijn voorsprong vergrootte. Kortom: taak uitgevoerd. Sowieso doet hij dat momenteel niet minder goed dan bijvoorbeeld Sergio Perez bij Red Bull. En áls je het dan hebt over onrust, is het maar net de vraag of Russell diezelfde taak braaf op zich zal nemen. Natuurlijk, Russell zal snappen dat de titel voor hem bij een eventuele overstap niet meer op tafel ligt, maar of dat automatisch betekent dat hij pas op de plaats maakt? Dat de Brit een gezonde dosis bewijsdrang bezit, zagen we al op Imola. En als hij wel in staat is om te winnen in een Mercedes, in tegenstelling tot Bottas, dan zal hij dat graag willen bewijzen. Toto Wolff zal zich echt wel twee keer achter de oren krabben over een mogelijke promotie van Russell, zeker na die bewuste race op Imola, waarin hij crashte met diezelfde Bottas. Hij riep niet voor niets dat hij Russell op deze manier nog liever in de Renault Clio Cup zou plaatsen, dan in een Formule 1-bolide van Mercedes. Bovendien heeft Mercedes nooit haast gehad met Russell, want dan was hij allang de teamgenoot van Hamilton geweest. Kortom: Mercedes heeft de tijd én nog altijd de gewenste tweede coureur in Valtteri Bottas.
Meest gelezen