Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Waarom Mercedes helemaal geen schijnbeweging maakte in de pitstraat

Het zag er vreemd uit. De complete pitstopbrigade van het team van Mercedes rende naar buiten in rondje twintig, waarop even later ook de monteurs van Ferrari zich de pitbox uit spoedden. Terwijl Kimi Raikkonen zijn eerste en enige pitstop maakte, reed Lewis Hamilton echter door. Een trucje van Mercedes?

Het antwoord daarop is een volmondig nee. Mercedes kon niets anders dan reageren op Ferrari, in plaats van zelf de toon zetten. Raikkonen ging immers aan de leiding van de race, Hamilton volgde de Fin.

Het idee van Mercedes was om het tegenovergestelde te doen van wat Ferrari van plan was en het simpelweg hinderen van haar Italiaanse concurrent was daarbij niet aan de orde. Ga maar na: als Hamilton ook binnen zou komen nadat Raikkonen de pitstraat in trok, dan had de Brit onmogelijk voordeel kunnen halen uit het feit dat zijn tegenstander naar binnen kwam. Beide heren stonden dan namelijk tegelijkertijd stil en ervan uitgaande dat de crews van Ferrari en Mercedes geen fouten zouden maken, zou de afstand tussen beide rijders gelijk blijven.

Door eerder naar binnen te komen kon Hamilton mogelijk een undercut proberen, dat was de reden waarom Mercedes naar buiten rende. Ferrari besloot echter op hetzelfde moment Raikkonen naar binnen te halen en zodoende verdween de mogelijkheid voor Hamilton om een undercut te plaatsen als sneeuw voor de zon. Wat restte voor de viervoudig wereldkampioen was doorrijden, om de race op een andere manier naar zich toe te trekken.

Hamilton opteerde uiteindelijk voor de overcut, een situatie waarbij de achterliggende partij een stuk langer doorrijdt dan haar voorganger. Dat bleek een nóg mindere strategie, ware het niet dat Mercedes-teammaat Valtteri Bottas de kastanjes uit het vuur kwam halen voor Hamilton. Waar de Brit slechts een handjevol tienden achter Raikkonen reed toen de laatstgenoemde naar binnen kwam, daar had hij ettelijke seconden (zes om precies te zijn) achterstand bij het naar buiten rijden.

Van voorbedachten rade was dus absoluut geen sprake, iets wat raceleider Charlie Whiting tegenover de Britse pers beaamde. “Mercedes was van plan een pitstop te maken, dat werd ook zo doorgegeven. Het was een strategische keuze om niet naar binnen te rijden en dat hebben wij ook als dusdanig beschouwd.” Normaliter kan de wedstrijdleider een straf uitdelen aan teamleden die zich zonder reden in de pitstraat (dus buiten de box) bevinden.

Al met al kwam het voor Hamilton dankzij het uitstekende blokwerk van collega Bottas op zijn pootjes terecht en kon de 33-jarige ondanks zijn slechtere strategie alsnog zegevieren.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull trekt 19-jarig supertalent aan als F1-reservecoureur