Dat bleek voornamelijk tijdens de Singaporese kwalificaties van 2015 en 2017. Mercedes kwam totaal niet uit de verf en moest de pole aan concurrent Ferrari laten. Tot overmaat van ramp komt ook Red Bull in het V6-turbohybridetijdperk prima mee in de Aziatische stadsstaat.
Wat is precies de reden dat Mercedes zoveel moeite heeft in Singapore? Goed, er is driemaal gewonnen in de afgelopen vier edities, maar de zege van 2017 is zeker de boeken ingegaan als een gelukkige. Lewis Hamilton erfde de leiding na een aantal bochten, doordat Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen én Max Verstappen eraf waren gevlogen. In 2016 was Nico Rosberg ijzersterk, maar moest Hamilton zijn meerdere erkennen in Daniel Ricciardo. De Ferrari's, die in 2015 de lakens uitdeelden, waren dat jaar nergens te bekennen. Dat was vorig jaar wel anders. Vettel was in kwalificatietrim ruim zes tienden rapper dan Hamilton. Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, lichtte in zijn voorbeschouwing op de Singaporese ronde van het WK van 2018 een tipje van de sluier. Zijn wagens worden door drie factoren dwarsgezeten op het Marina Bay Street Circuit, althans, zo meent de Oostenrijker. Korte rechte stukken Langzame bochten Krappe bochten Hobbelig asfalt Mercedes heeft een voorsprong van 25 punten ten opzichte van rivaal Ferrari in het constructeurskampioenschap, om de rijderstitel heeft Lewis Hamilton dertig punten meer dan Sebastian Vettel.
Meest gelezen