In 2016 stond Mercedes ervoor open om met Red Bull te onderhandelen over het leveren van motoren. Destijds had Red Bull een slecht huwelijk met Renault en kon een samenwerking best interessant zijn, dacht Toto Wolff. Maar inmiddels is gebleken dat dit voor het Duits-Engelse team niet zo lucratief is als die samenwerking leek en bovendien is de Oostenrijkse renstal de directe concurrent. Juist nu Red Bull een nieuwe motorleverancier nodig heeft nu bekend is dat Honda gaat vertrekken, ziet Mercedes niets meer in een samenwerking. Maar hoe was de situatie vier jaar geleden dan? "Destijds was het idee dat Red Bull en Mercedes samen konden werken wat de marketing betreft", legt Wolff uit aan onder meer RacingNews365 . "We waren geïnteresseerd in de manieren waarop Red Bull hun coole merk wegzette. Ze zijn erg innovatief in wat ze doen. Ik zei toen tegen Christian (Horner, de teambaas van Red Bull, red.) dat als we dat op de een of andere manier konden linken aan elkaar, we konden samenwerken. Ik denk dat Daimler (het moederbedrijf van Mercedes, red.) dan wel had willen praten. Maar dat is er nooit van gekomen." Kan Mercedes vanaf 2022 dan wel motoren leveren aan Red Bull? Wolff sluit dat uit. "Vandaag de dag hebben we simpelweg een capaciteitsprobleem (Mercedes levert volgend jaar al aan McLaren, Aston Martin én Williams, red.). Deze motoren zijn erg complex. We zitten nu in een situatie waarin we simpelweg niet steeds kunnen uitbreiden. Zowel vanuit logistiek als vanuit financieel oogpunt kunnen we Red Bull niet van motoren voorzien." Ook marketingtechnisch is een samenwerking niet interessant volgens Wolff. "Motorleveranciers hebben niet echt geprofiteerd van het feit dat ze samenwerken met de teams", beweert hij. "Daarom kochten wij ook een team (in 2009, toen Mercedes BrawnGP overnam, red.) en bleven we niet alleen als motorbouwer actief in de sport." Dat legde Mercedes ging windeieren. Het team werd belangrijker dan de bouw van motoren. "We plukken we nu de vruchten van die overname en daarom is motoren leveren niet meer onze prioriteit. We bouwen ze, leggen ze achterin onze auto's en verdienen zo de kosten terug", besluit hij. Met medewerking van Dieter Rencken. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen