Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Waarom Mercedes niet luisterde naar mopperende Bottas

Valtteri Bottas toonde zich tijdens de Grand Prix van Frankrijk over de boordradio zeer verbolgen over het feit dat hij niet gehoord werd toen hij voor die race een tweestopper opperde. Volgens Trackside Engineering Director Andrew Shovlin was de éénstopper voor heel Mercedes de logische optie op zondagmorgen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In de debrief van Mercedes gaat Trackside Engineering Director Andrew Shovlin in op de vraag waarom Mercedes niet voor een tweestopper is gegaan: "Eerlijk gezegd dachten we tijdens de briefing met de coureurs op zondagochtend dat het een éénstopper moest worden, waarbij we wel rekenden op het nodige bandenmanagement."

Echter, volgens Shovlin gooide het weer roet in het eten: "Er was regen gevallen voor aanvang van de race, de wolken bleven hangen en daarom was het veel, veel kouder. Dat maakte dat de vooras opeens de beperkende factor werd. De balans neigde veel meer naar onderstuur en dat maakte dat de voorste banden er veel sneller aan gingen."

Shovlin legt vervolgens uit waarom er dan tijdens de race niet voor werd gekozen om niet net als Max Verstappen alsnog voor de tweestopper te gaan. In beide gevallen is 'Sergio Perez' het toverwoord: "Sergio was later gestopt en stond dus op relatief verse banden. Hamilton zou hem na een tweede stop op de baan in hebben moeten halen. Verstappen ging makkelijk aan Perez voorbij, maar die luxe zou Lewis natuurlijk niet gehad hebben. We waren bang dat hij te veel tijd verloren zou hebben als hij dat zou hebben geprobeerd."

En voor Bottas geldt hetzelfde. "Als we hem nog een keer naar binnen hadden gehaald, zoals hij had gevraagd, dan waren zijn banden maar vijf rondjes verser. We hadden Bottas bovendien op de medium-band moeten zetten, waarmee hij geen voordeel had over Perez voor wat betreft de levensduur van de banden. Ook hij had dan moeten dealen met het snelheidsvoordeel van Red Bull op de rechte stukken."

Bekijk de volledige video-debrief van Mercedes in de video hieronder:

In de Formule 1 wordt er vaak gesproken over het ERS-systeem, maar hoe werkt dit systeem nu eigenlijk? En wat betekent ERS precies? RacingNews365 legt je in onderstaande video alles uit wat betreft het hybridesysteem en hoe het systeem een belangrijke rol speelt in de hedendaagse Formule 1.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Frankrijk 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Frankrijk, direct vanaf Paul Ricard.

7 reacties

    x