Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Mercedes

Waarom Mercedes niet luisterde naar mopperende Bottas

Valtteri Bottas toonde zich tijdens de Grand Prix van Frankrijk over de boordradio zeer verbolgen over het feit dat hij niet gehoord werd toen hij voor die race een tweestopper opperde. Volgens Trackside Engineering Director Andrew Shovlin was de éénstopper voor heel Mercedes de logische optie op zondagmorgen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

In de debrief van Mercedes gaat Trackside Engineering Director Andrew Shovlin in op de vraag waarom Mercedes niet voor een tweestopper is gegaan: "Eerlijk gezegd dachten we tijdens de briefing met de coureurs op zondagochtend dat het een éénstopper moest worden, waarbij we wel rekenden op het nodige bandenmanagement."

Echter, volgens Shovlin gooide het weer roet in het eten: "Er was regen gevallen voor aanvang van de race, de wolken bleven hangen en daarom was het veel, veel kouder. Dat maakte dat de vooras opeens de beperkende factor werd. De balans neigde veel meer naar onderstuur en dat maakte dat de voorste banden er veel sneller aan gingen."

Shovlin legt vervolgens uit waarom er dan tijdens de race niet voor werd gekozen om niet net als Max Verstappen alsnog voor de tweestopper te gaan. In beide gevallen is 'Sergio Perez' het toverwoord: "Sergio was later gestopt en stond dus op relatief verse banden. Hamilton zou hem na een tweede stop op de baan in hebben moeten halen. Verstappen ging makkelijk aan Perez voorbij, maar die luxe zou Lewis natuurlijk niet gehad hebben. We waren bang dat hij te veel tijd verloren zou hebben als hij dat zou hebben geprobeerd."

En voor Bottas geldt hetzelfde. "Als we hem nog een keer naar binnen hadden gehaald, zoals hij had gevraagd, dan waren zijn banden maar vijf rondjes verser. We hadden Bottas bovendien op de medium-band moeten zetten, waarmee hij geen voordeel had over Perez voor wat betreft de levensduur van de banden. Ook hij had dan moeten dealen met het snelheidsvoordeel van Red Bull op de rechte stukken."

Bekijk de volledige video-debrief van Mercedes in de video hieronder:

Video: Zo werkt het hybridesysteem van een Formule 1-motor

De power units van de F1-auto's zijn zeer complex, maar hoe werken de hybride systemen? Wat is de ERS, wat doet de MGU-H of MGU-K? Wij leggen het uit in onderstaande video.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Frankrijk 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Frankrijk, direct vanaf Paul Ricard.

7 reacties

x
Interview Horner geeft update over de nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen