In de debrief van Mercedes gaat Trackside Engineering Director Andrew Shovlin in op de vraag waarom Mercedes niet voor een tweestopper is gegaan: "Eerlijk gezegd dachten we tijdens de briefing met de coureurs op zondagochtend dat het een éénstopper moest worden, waarbij we wel rekenden op het nodige bandenmanagement." Echter, volgens Shovlin gooide het weer roet in het eten: "Er was regen gevallen voor aanvang van de race, de wolken bleven hangen en daarom was het veel, veel kouder. Dat maakte dat de vooras opeens de beperkende factor werd. De balans neigde veel meer naar onderstuur en dat maakte dat de voorste banden er veel sneller aan gingen." Shovlin legt vervolgens uit waarom er dan tijdens de race niet voor werd gekozen om niet net als Max Verstappen alsnog voor de tweestopper te gaan. In beide gevallen is 'Sergio Perez' het toverwoord: "Sergio was later gestopt en stond dus op relatief verse banden. Hamilton zou hem na een tweede stop op de baan in hebben moeten halen. Verstappen ging makkelijk aan Perez voorbij, maar die luxe zou Lewis natuurlijk niet gehad hebben. We waren bang dat hij te veel tijd verloren zou hebben als hij dat zou hebben geprobeerd." En voor Bottas geldt hetzelfde. "Als we hem nog een keer naar binnen hadden gehaald, zoals hij had gevraagd, dan waren zijn banden maar vijf rondjes verser. We hadden Bottas bovendien op de medium-band moeten zetten, waarmee hij geen voordeel had over Perez voor wat betreft de levensduur van de banden. Ook hij had dan moeten dealen met het snelheidsvoordeel van Red Bull op de rechte stukken." Bekijk de volledige video-debrief van Mercedes in de video hieronder:
uO9_jU6JxXM
Meest gelezen