Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes stiekem blij was dat het in Abu Dhabi zwakker dan Red Bull was

Mercedes ging in de laatste twee races van hero naar zero. Maar hoe komt het dat ze plots niet meer konden strijden met Red Bull en Ferrari? Mercedes-topman James Vowles legt het haarfijn uit. Ergens is het positief dat Abu Dhabi een mindere race was voor het team.

In de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi leek Mercedes enigszins weer terug bij af te zijn. Het gehele weekend delfde de Duitse renstal het onderspit in de strijd met Red Bull en Ferrari. Uiteindelijk kwam Mercedes-coureur George Russell als vijfde over de finish, 35 seconden achter racewinnaar Max Verstappen. Teamgenoot Lewis Hamilton kon de race niet uitrijden door technische problemen en daarmee was het de eerste technische uitvalbeurt van Mercedes sinds 2020. Velen keken raar op van de plotselinge 'langzamere' Mercedes-bolide in Abu Dhabi, aangezien ze tijdens het voorgaande raceweekend in Brazilië een 1-2 finish pakten. De strategy director van Mercedes, James Vowles, verklaart waarom ze plots niet meer zo competitief waren op het Yas Marina Circuit. Hij vertelt eerst over een mooi technisch stukje software van de Duitse renstal uit, die voorspelt hoe competitief ze zullen zijn. "Ik denk dat je waarschijnlijk Toto wel eens hebt horen praten over de Table of Doom ", begint Vowles. "Dit is iets wat we intern hebben samengesteld en waarmee we enigszins kunnen voorspellen hoe snel onze auto is ten opzichte van de anderen, en het werkt vrij goed. Het is eigenlijk iets dat gedurende het hele seizoen een vrij goede correlatie had en het gaf ook al aan dat we in Mexico en Brazilië aanzienlijk competitiever zouden zijn dan in Abu Dhabi." Dat Mercedes afgelopen weekend dan weer een terugval had, is op een manier ook goed nieuws. De tool die Mercedes heeft ontwikkeld, werkt: "Het wordt berekend aan de hand van de sterke en zwakke karakteristieken van de auto en deze Table of Doom blijkt accuraat te zijn. Hoe negatief dat misschien ook klinkt, is het een heel goede zaak. Het betekent namelijk dat we de karakteristieken van onze auto goed begrijpen, goed genoeg dat het correleert met de realiteit."

Hoe komt het dat Mercedes zo 'langzaam' was?

Maar nu we weten dat Mercedes het zelf al zag aankomen, op welke data was dat dan gebaseerd? Of simpel gezegd: waarom waren ze minder competitief in Abu Dhabi? "Het komt denk ik deels doordat Ferrari in Mexico en Brazilië minder sterk was", verklaart Vowles. "Het is moeilijk uit te leggen waarom, maar ze waren daar zeker niet zo competitief als in Abu Dhabi. Ze waren een felle rivaal in Abu Dhabi, zeer snel op de rechte stukken en in het algemeen competitief met een goede bandenslijtage." "Dat zegt verder natuurlijk niks over Red Bull en waarom we weer achter hen liggen. Maar ik denk dat het te verklaren is door de karakteristieken, de sterke en zwakke punten van onze auto. Brazilië heeft veel bochten, verschillende soorten bochten en bochten met snelheden die echt bij onze auto passen; in Abu Dhabi waren die er helaas niet." "De laatste reden is dat de race in Abu Dhabi in relatief koele omstandigheden werd verreden. Toen we eenmaal echt in de avond aan het racen waren kregen we last van slijtage op de voor- en achterbanden en dat heeft ons zeker pijn gedaan."

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez