De stewards hadden het dit jaar druk om alle clashes, overtredingen en klachten gedurende de kwalificaties te kunnen behandelen. Dit wordt vooral veroorzaakt door het feit dat coureurs het liefst in de laatste seconden over de startlijn komen om hun snelle ronde neer te zetten. Moeten we daarom naar een andere kwalificatie toe in plaats van de huidige waarin we werken met Q1, Q2 en Q3?
Is het kwalificatieformat van jaren terug dan geen optie? Eentje waarbij coureurs maar één rondje krijgen om een snelle ronde neer te zetten. "Ja, maar dan wacht iedereen helemaal tot het einde en dan wordt het iets te druk op de baan", zegt Tom Coronel in de podcast van RacingNews365. "Iedereen gaat toch proberen om die final perfect slot te pakken. Nee, dat gaat hem never nooit worden, want dan gaat iedereen voor die allerlaatste seconde over de streep heen, want dan is de baan het schoonst. Dat red je niet."
F1-kenner Ruud Dimmers ziet ook niets in het afstappen van het huidige kwalificatieformat. "Vroeger had je kwalificaties van een uur. Dat je een uur had om te trappen of twaalf rondes om te trappen. Soms was het heel gaaf, maar soms was het ook heel lang wachten tot het laatste kwartier."
"Wat we hebben, is goed. Niet teveel veranderen. Het is goed, het is leuk, het is spannend. We lachen af en toe om Sergio Perez die eruit gaat, we hebben Lewis Hamilton gehad die op plekje achttien eindigde... Er is altijd iets van gekkigheid. Geen enkele kwalificatie is saai."
Beluister hieronder de volledige podcast.
Ook interessant:
Er wordt niet meer geracet, maar de Formule 1 zit nog zeker niet in haar winterslaap. Bij Red Bull gebeurde er namelijk nog genoeg rond de teamgenoot van Max Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hebben daar een uitgesproken mening over en die hoor je in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!