Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Newey Red Bull wilde verlaten en bijna over was gestapt naar Ferrari

Het had niet veel gescheeld of Adrian Newey had helemaal geen winnende bolides voor Max Verstappen ontworpen. Althans, niet bij Red Bull. Bijna maakte Newey de overstap naar Ferrari vanwege de krachtbronnen van Renault.

Na de eerste vier wereldtitels van Red Bull en Renault ging na de start van het hybride tijdperk in de Formule 1 stukken minder goed. De motor van Franse komaf was niet competitief ten opzichte van Mercedes en ook de Ferrari-motor liet meer snelheid en betrouwbaarheid zien. Het was een doorn in het oog van topontwerper Adrian Newey. De Renault-krachtbron zorgde er namelijk voor dat Red Bull, wat Newey ook probeerde, geen gooi kon doen naar een nieuwe titel. Hij maakte bijna de overstap naar één van de grote concurrenten. "Ik was toentertijd behoorlijk gedesillusioneerd vanwege het hele gebeuren", zegt hij in gesprek met The Race . "Ik maakte zoals men weet bijna de overstap naar Ferrari, ondanks het feit dat ik gelukkig was bij Red Bull. Het enige wat me echt richting een overstap pushte en waardoor ik er überhaupt over nadacht, was de krachtbron die niet competitief was." Newey is kritisch over het mislukte huwelijk tussen Red Bull en Renault en wijst hierbij naar de motormaker. "We hadden een leverancier die meer geïnteresseerd was in de marketing van de F1 dan in daadwerkelijk competitief zijn."

Honda-deal was broodnodig

Renault maakte volgens Newey maar weinig aanstalten om dingen te verbeteren. "Stel ze komen met een slechte motor, maar laten daarna wel zien dat ze een oplossing zoeken en verbetering willen, dan kan je het nog accepteren. Maar als ze tekortkomingen niet erkennen en weinig interesse tonen om ook maar iets te doen, dan wordt het lastiger." "Daardoor verloor ik de motivatie. Ik vond het leuk in de F1, maar niet meer zoals voorheen. Tegelijkertijd wilde ik niet zomaar wisselen van team." Het werken aan de Aston Martin Valkyrie (productie-hypercar) bracht wat verandering voor Newey. "Het hield me gemotiveerd voor een tijdje en uiteindelijk kwam de deal met Honda." "Het was duidelijk dat we een partner hadden die wél de drive en motivatie had. Dat veranderde alles", aldus de topontwerper van Red Bull. De rest is geschiedenis: Honda en Red Bull bleken een kampioenschapwinnende samenwerking te zijn gestart met nu twee wereldtitels voor Max Verstappen en een constructeurstitel voor de Oostenrijkse renstal.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'