Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Racing Point voor de regel stemde die het team later heeft overtreden

Het team van Racing Point kreeg twee weken geleden een straf vanwege het overtreden van de regels bij het ontwikkelen van hun brake ducts, die een kopie waren van de Mercedes-brake ducts uit 2019. Zelf stemde Racing Point echter voor de regel om het onderdeel te verplaatsen naar de lijst met listed parts, wat inhoudt dat een team zo'n onderdeel helemaal zelf moet ontwikkelen.

Tot en met het jaar 2019 mochten Formule 1-teams hun brake ducts zonder gevolgen inkopen bij andere partijen of andere Formule 1-teams. Vanaf het jaar 2020 is dit echter verboden, en moet het onderdeel van eigen makelij zijn. Daarom kreeg Racing Point een straf, omdat hun huidige brake ducts een kopie zijn van die van Mercedes van vorig jaar. De informatie over de brake ducts en het design daarvan, kreeg het Britse team echter al voor 2020. Daarom claimt Racing Point dat het onschuldig is, omdat het allemaal gebeurde voordat de regel inging. Het team heeft zelfs voor de invoering van de regel gestemd, dezelfde regel die het vervolgens dus heeft overtreden. Het benadrukt volgens teambaas Otmar Szafnauer dat Racing Point niet in de veronderstelling was dat het fout zat. "In 2018 en 2019 kon je informatie, brake ducts, designs, wat je dan ook wilde gewoon krijgen. In 2020 niet meer, dat is wat de regels zeggen. Voor ons was dat heel duidelijk", zo laat de Amerikaan optekenen tegenover onder meer RacingNews365 . "Ik heb zelfs voor de verandering gestemd. Cyril Abiteboul wilde de verandering heel graag en was aan het lobbyen bij de andere teambazen, want niet iedereen zag het idee zitten. Je kan wel voorstellen welke teams dat waren", zo Szafnauer, die waarschijnlijk doelt op AlphaTauri en Haas, die nauw samenwerken met Red Bull en Ferrari. "Uiteindelijk hebben wij dus voor de verandering gestemd. We hebben er uitvoerig over gesproken tijdens een meeting, waarom de verandering nodig was en waar het precies over ging. We wisten vervolgens zeker, net zoals we dat nu nog steeds doen, dat we niks fout hadden gedaan." Het proces van de ontwikkeling van de brake ducts is volgens Szafnauer dus volledig via het boekje gegaan, iets dat hij nogmaals wilt benadrukken. "We wisten wat de regel inhield en wat het wilde bewerkstelligen, daarom hebben we voor gestemd. We ontvingen alle data al in 2018, en die data hebben we gebruikt bij de ontwikkeling van onze brake ducts. Het was gewoon legaal." Ook het feit dat ze de FIA de afgelopen winter volledige toegang hebben gegeven tot het design van hun auto, en ze er toen niks over hebben gehoord, stemt het team ontevreden. "We hebben niks verborgen, de FIA mocht overal naar kijken. We hebben hen zelfs uitgenodigd. Ze hebben met allerlei afdelingen gepraat en we hebben zelfs uitgelegd hoe het design van onze brake ducts tot stand is gekomen. Ze hadden er toen niks op aan te merken." Met medewerking van Dieter Rencken . Moeten Red Bull en Verstappen de hoop op titel opgeven na de vierde overwinning van Hamilton? Dat en meer in de F1-podcast van RacingNews365, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal