vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Raikkonen de Grand Prix van Italië niet kon winnen

De tifosi konden zaterdagmiddag rond de klok van vier hun geluk niet op. Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel hadden een onvervalste één-twee gescoord in de kwalificatie en mochten zodoende de Grand Prix van Italië vanaf de voorste startrij aanvangen. Een Ferrari-zege zat er op zondag echter niet in.

Eén van de problemen waar Raikkonen, de enig overgebleven hoop van de Ferrari-fans voor een overwinning nadat Vettel in de eerste ronde achterstevoren was komen te staan, mee kampte, was de staat waarin zijn tweede set banden verkeerde. Wie het rubber van de Fin na afloop van de wedstrijd heeft gezien kan beamen: de Pirelli’s waren he-le-maal af. Had Raikkonen nog een rondje of twee door moeten rijden, dan had de band waarschijnlijk vaarwel gezegd.

Nu is het toch op zijn zachtst gezegd vreemd te noemen dat Ferrari twee maanden geleden nog spekkoper was op de Red Bull Ring, en op Monza rubbertechnisch door de mand valt. Weet u het nog? In de door Max Verstappen gewonnen Grand Prix van Oostenrijk kregen Hamilton en Daniel Ricciardo te maken met behoorlijke bandenproblemen. Ferrari-coureurs Raikkonen en Vettel hadden echter nergens last van, om zo naar de plaatsen twee en drie te rijden.

Er is in twee maanden tijd heus niet zoveel veranderd dat Ferrari nu ineens problematisch met het rubber omgaat en de Mercedessen de nieuwe bandenfluisteraars zijn. Een aantal factoren komen naar voren.

Factor één is dat Raikkonen lange tijd tegen de achtervleugel van Mercedes-wingman Valtteri Bottas aan moest kijken. Anno 2018 komt er veel verstoorde lucht achter de Formule 1-wagens weg en zodoende was de weg die Raikkonen zich moest banen, een lastigere dan waar Hamilton het bijvoorbeeld mee te stellen had. De Brit had lange tijd niets voor zich en kon dus ongestoord zijn banden controleren. De ‘dirty air’ van Bottas’ wagen maakte het moeilijk voor Raikkonen om snaarstrakke lijnen te rijden.

Een veelgehoord argument is dat Raikkonen na zijn stop (van supersoft naar soft) het rubber heeft mishandeld. De Fin reed een aantal bijzonder snelle ronden en zijn strategie leek te werken – immers, Hamilton reed voor de stop binnen twee seconden van de Ferrari en had na zijn stop meer dan zes seconden achterstand. De combinatie snelle ronden én het effect van de verstoorde lucht van Bottas’ wagen deden de zachte banden van Raikkonen veel schade.

Een onderschatte, maar zeker belangrijke factor is het gemis aan trainingsronden. De eerste vrije training, die op vrijdagochtend werd gehouden, werd een groot waterballet. Prachtig voor de televisiekijker, minder voor de datavergaring. De rijders hebben vrij weinig aan de openingssessie van het weekend gehad. In de tweede vrije training was er oponthoud, doordat Marcus Ericsson zijn megaklapper beleefde.

De combinatie van deze drie factoren zette een streep door de winstkansen van Raikkonen, die uiteindelijk genoegen moest nemen met een tweede plaats. Het zal Hamilton een zorg zijn: hij mocht wederom vijfentwintig punten bijtellen en zag titelrivaal Vettel bovendien slechts vierde worden.