Na een incident vroeg in de Grand Prix van Japan en schade aan de vleugel van Sergio Perez begon de Red Bull-rijder, startend vanaf P5, de race al met een flinke achterstand. Punten leken er niet meer in te zitten en even later viel hij na contact met Kevin Magnussen ook nog eens uit door weer wat schade. Toch stuurde Red Bull de teamgenoot van Max Verstappen nog even het circuit op, dit na meer dan 25 ronden achterstand op de uiteindelijke overwinnaar Max Verstappen. Een ietwat wanhopige actie? Nee, een duidelijke tactische keuze van het Oostenrijkse topteam. Na de touché met Magnussen kreeg Perez namelijk een tijdstraf, die hij nog moest innen. Als Checo de straf niet had geïnd in Japan, dan zou hij voor de volgende race (GP van Qatar) een gridstraf krijgen, dat bevestigde Helmut Marko ook na de race. Doordat Perez nog even in actie kwam, kon hij zijn straf inlossen zonder dat het hem of het team nog meer zou schaden, zodat er geen straf wordt meegenomen naar Qatar. Een tactische keuze dus van Red Bull, dat de constructeurstitel veiligstelde in Japan. Verstappen kan in Qatar de coureurstitel pakken en wel al op zaterdag in de sprintrace als Perez tenminste niet op hem inloopt.
Meest gelezen