Het 'launchseizoen' begint deze vrijdag met de 'onthulling' van de Haas-bolide. Daar zagen we behalve een 'nieuwe' livery eigenlijk vrij weinig waar we conclusies aan kunnen verbinden. Nou is Haas nooit echt van de grote onthullingen, maar in 2022 hebben ze net als alle andere teams reden genoeg om de kaarten dicht tegen de borst te houden. Dit jaar gaan we hoogstwaarschijnlijk veel minder zien dan de vorige jaren het geval was bij de launches van de nieuwe wagens. Dat heeft verschillende redenen.
Een nieuw tijdperk
Dit jaar zien we compleet nieuwe auto's. De technische reglementen zijn overhoop gehaald, waardoor de teams allemaal van voor af aan moesten beginnen met de ontwikkeling van hun nieuwe bolides. Weliswaar is er misschien wat minder vrijheid bij de ontwikkeling, dat wil niet zeggen dat alle auto's er hetzelfde uit gaan zien. Er zal op sommige vlakken absoluut verschil zitten tussen de teams en met nieuwe auto's wil iedereen zo lang mogelijk zijn (ontwikkelings)geheimen bewaren. Is er iemand die een maas in de wet heeft gevonden en met een bijzonder onderdeel, trucje of een bijzondere filosofie komt? Dan kan je er geld op inzetten dat je dat op zijn vroegst pas bij de testdagen terug zal zien.
Het budgetplafond
Weliswaar vallen de marketingkosten niet onder het budgetplafond, dus hoeven de presentaties wat dat betreft niet kleinschalig worden gehouden, toch is er dit jaar weinig 'nieuws' te onthullen naast de auto's. Vorig jaar zagen we bijvoorbeeld nog twee 'nieuwe' teams in de vorm van Alpine en Aston Martin (voormalig Renault en Racing Point). Die teams kregen een nieuw gezicht en pakten dus grootser uit dan normaal met hun presentatie. Dit jaar is er eigenlijk geen enkel team dat een gedaanteverwisseling of iets dergelijks doorgaat. Misschien dat een nieuwe hoofdsponsor, zoals een Aramco bij Aston Martin , nog voor wat poespas kan zorgen bij de presentatie, maar op dat gebied hoeven we weinig nieuws te zien.
Auto's nog niet klaar
Zoals eerder al benoemd zullen de teams graag de kaarten tegen de borst houden, maar tegelijkertijd is de kans ook aanwezig dat de onderdelen die ze uiteindelijk zullen gaan gebruiken nog helemaal niet klaar zijn. De auto is namelijk compleet nieuw en bijna alles moet dan ook opnieuw worden geproduceerd. Er is bijna geen enkel onderdeel wat mee kan worden genomen van vorig jaar, terwijl dat de voorgaande seizoenen wel het geval was. Dat kost meer tijd. 20% meer werk moet er worden verricht, berekende McLaren . De eerste teams die hun auto's presenteren, zoals Red Bull op 9 februari, zullen echt nog niet alle onderdelen helemaal klaar hebben. De basis is er sowieso, en zal op de auto zitten bij de presentatie, maar als de testdagen twee weken later beginnen zullen die basisonderdelen op sommige plekken al deels worden vervangen door de eerste 'update'. "We proberen zo laat mogelijk te zijn en zo min mogelijk voorraad te hebben, zodat we de upgrades bij de eerste race kunnen afleveren", zo liet Piers Thynne, Operations Director bij McLaren weten. Door het budgetplafond wacht men zo lang mogelijk met de productie en zullen er ook minder onderdelen worden geproduceerd. Daarom zullen vele onderdelen die we op de auto's terug gaan zien tijdens het seizoen op dit moment alleen nog digitale tekeningen zijn. Al met al gaan we de komende weken nog zeker niet alles zien van de teams. Dat is nooit het geval tijdens de presentaties, maar vaak kan er wel al het een en ander worden afgeleid aan de hand van de eerste beelden. Welke ontwerpfilosofie kiezen de teams, gooien ze het roer om vergelen met de vorige jaren? Dit jaar zal er minder te concluderen zijn, maar wees gerust, gespreksstof zal het nog steeds opleveren. Het gaat nu echt beginnen!
CZgsxl3u4L8
View this post on Instagram A post shared by RacingNews365 (@racingnews365)
Meest gelezen