Max Verstappen en Sergio Perez kwamen tijdens de sprintkwalificatie in China niet verder dan de vierde en zesde tijd. In de regen gleed vooral Verstappen alle kanten op en maakte Perez een foutje in zijn laatste run, waardoor er verrassend geen Red Bull in de top drie staat. In droge omstandigheden was Red Bull het snelste team, in de regen ineens niet meer. Lando Norris ging er met de eerste plaats vandoor.
Helmut Marko snapte na afloop helemaal niets van Verstappens problemen. "Beide auto's waren qua bandenspanning identiek aan elkaar, maar toch steeg bij Perez met de seconde de bandentemperatuur. Hij was ook competitief en had zonder zijn uitglijder ook vooraan kunnen staan. Max daarentegen kreeg geen moment temperatuur in zijn banden. Waarom? Dat weten we niet. Het is onverklaarbaar."
En toch verwacht de adviseur dat Red Bull de problemen snel kan oplossen, mede omdat de auto van Verstappen na de eerste vrije training al onder handen werd genomen. Marko onthulde dat ze 'een fout' hadden gevonden en dat de aanpassingen leken te werken. Die waren wel voor droge omstandigheden bedoeld. Hoe zit het met optimisme als het eventueel opnieuw regent? "We zijn optimistisch dat we alsnog weten te achterhalen waarom we vandaag geen temperatuur in de banden wisten te krijgen."
Nieuw sprintformat
Dat optimisme komt niet uit de lucht vallen. Verstappen heeft dit seizoen al vaker problemen gehad op vrijdag, om er in de kwalificatie en de race gewoon weer te staan. Red Bull ontdekt doorgaans vrij snel problemen en weet de zogenaamde sweet spot vaak genoeg te vinden. De sprintrace wordt dan een mooie test voor de kwalificatie en de race.
Marko lijkt met zijn claim namelijk ook te verwijzen naar de nieuwe parc fermé-regels in een sprintweekend. De sprintkwalificatie mislukte, maar Red Bull krijgt zaterdag, indien het weer regent, de kans om na de sprintrace de set-up te veranderen. Vorig seizoen had Verstappen de rest van het weekend met dezelfde set-up moeten rijden, nu mogen de monteurs weer sleutelen.
Het is ook een voordeel dat de bandenspanning van Perez en Verstappen hetzelfde was. Binnen een team wordt de data gewoon naast elkaar gelegd en is men in dit geval vaak in staat om eventuele verschillen te vinden. Stel dat Perez op een andere manier zijn banden opwarmt, kan Verstappen dat ook toepassen tijdens een natte kwalificatie. Vergeet ook niet dat simcoureurs in de fabriek bepaalde zaken gaan testen.
Al met al is het dus niet zo vreemd dat Marko en Red Bull zo optimistisch zijn. In droge omstandigheden waren Verstappen en Perez de snelste coureurs, zeker over één ronde. Combineer dat met oplossingen voor natte omstandigheden én de matige longrun in de eerste vrije training en Verstappen heeft alle kans om zondag gewoon zijn vierde zege van het seizoen te pakken. Er is nog geen man overboord.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van China 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeWint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!