Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull eigenlijk Porsche helemaal niet nodig heeft

De onderhandelingen tussen Red Bull en Porsche over een eventuele samenwerking op motorisch vlak verlopen stroef. De onderhandelingspositie van het team van Christian Horner is sterk, want in de praktijk hebben ze de hulp van de Duitse autofabrikant helemaal niet nodig. Wat is de huidige stand van zaken. RacingNews365 F1-journalist Dieter Rencken praat je bij.

Het is inmiddels al duidelijk dat de onderhandelingen tussen Red Bull en Porsche niet goed verlopen. Vorige week schreven we over een mogelijke hernieuwde relatie met Honda , nadat de CEO van Honda Racing Company een bezoek bracht aan de Formule 1 Grand Prix van België. Tijdens het raceweekend op Zandvoort ga ik verder op onderzoek uit over de potentiële Formule 1-deal tussen Red Bull en Porsche. Het lijkt erop dat de onderhandelingen vertraagd zijn vanwege een last minute eis van Porsche, dat graag een dikkere vinger in de pap wil krijgen en wil dat de interne structuur qua inspraak bij een eventuele deal wordt aangepast. Red Bull is een team dat graag haar eigen autonomie wil hebben in de Formule 1 en zal daar niet mee akkoord gaan.

Ik zet mijn geld op Honda

Sinds de onderhandelingen in juli werden opgestart, is er bovendien veel veranderd. Porsche heeft aangekondigd naar de beurs te gaan, binnen de VW Group zijn er op bestuurlijk niveau wijzigingen doorgevoerd, waaronder de aanstelling van een nieuwe CEO en, helaas, hoor ik dat de gezondheid van Red Bull-oprichter Diedrich Mateschitz, die graag een deal met Porsche zou zien, achteruit gaat. Al met al is het dus niet gek dat de onderlinge relatie tussen de twee partijen er niet beter op is geworden. Wat nu? Red Bull wacht nog op een tegenvoorstel van Porsche, zonder dat het betekent dat het team van Max Verstappen stil staat. Er wordt achter de schermen hard verder gewerkt aan het eigen motorproject genaamd Red Bull Powertrains. De onderhandelingen met Honda gaan ondertussen ook verder, waarbij er vooral wordt gesproken over hybride technologie. Dit is een van de sterke punten van Honda en bovendien zal dit vanaf 2026 vanwege de 50% hybride motoren nog belangrijker worden. Ik zou dan ook mijn geld inzetten op een nieuwe deal met Honda.

Horner verklaart

In gesprek met onder andere RacingNews365 benadrukt Horner dat Red Bull ook in de toekomst haar onafhankelijk wil zijn. Dat terwijl Porsche juist aasde op een deel van de aandelen. "We zijn een onafhankelijk team en dat is altijd al de wijze geweest waarop wij te werk gaan. Dat maakt ons flexibel en daardoor kunnen we snel en efficiënt handelen. Dat maakt deel uit van het Red Bull-DNA." "Het motorproject is natuurlijk een hele nieuwe en andere uitdaging. Als er een partner zou zijn met wie we in zee kunnen gaan om daar samen aan te werken, dan zou dat logisch zijn", vertelt de Red Bull-teambaas. "Het Formule 1-team is tegelijkertijd voor Red Bull het grootste marketingmiddel dat ze ter wereld hebben, dus waarom zouden we dat op de lange termijn in gevaar brengen?" "We zijn volledig toegewijd in aanloop naar 2026, we hebben de grootste talenten naar het team gehaald om aan de motor te werken en binnen 55 weken hebben we een fabriek en een eerste motor gebouwd!" Porsche is dus in de praktijk helemaal geen must voor Red Bull, maar toch zou het geen kwaad kunnen om de handen in een te slaan met een andere motorpartij. "We zijn dus al een heel spannende weg ingeslagen, die niet afhankelijk is van een andere partij. In een strategisch sterke partner zijn we als groep natuurlijk altijd geïnteresseerd."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi