Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Waarom Red Bull en Verstappen zo zwaar tegenvielen in Brazilië

Na een jaar vol overwinningen en dominante waren Max Verstappen en Red Bull in Brazilië niet in staat om een goed raceweekend af te werken. Hoe kwam dat? Red Bull-simulator ontwikkelingscoureur Rudy van Buren legt het uit.

Veertien overwinningen staan er dit jaar al op de teller voor Max Verstappen, maar het grijpen van nummer vijftien leek afgelopen weekend in Brazilië op geen enkel moment mogelijk te zijn. Na een teleurstellende sprint- en hoofdrace moest Max genoegen nemen met P6.

Wat was er toch aan de hand, zo vraagt men zich in de nieuwste RacingNews365 F1-podcast af. F1-expert Ruud Dimmers trapt af als host Joris Mosterdijk de volgende stelling voorlegt: Red Bull presteert beter onder druk.

"Red Bull had een megapitstop, van 2.0 seconden. Daarnaast hadden ze ook wéér een pitstop waarbij de wheelgun het niet goed deed. Dat is de laatste drie races telkens een keer geweest. Dat valt wel op, maar ik denk niet dat het aan de druk lag."

"Volgens mij was de basis set-up niet goed en kregen ze de banden niet aan de praat. Dan zit je in een sprintraceweekend gevangen na de eerste vrije training."

Verstappen gevangen in zijn RB18

Podcastgast Rudy van Buren, de simulator- en ontwikkelingscoureur van het Red Bull-team, was afgelopen weekend niet aan het werk, maar denkt wel te weten wat er aan de hand was.

"Ik denk dat het hetzelfde was als op de Red Bull Ring. Een beetje dezelfde tendens. De auto gaat verkeerd om met de banden en je zit na de eerste vrije training gevangen."

"Ze gaan de baan op - en we hebben dit jaar al vaker gezien dat de auto in een bepaald werkvenster super goed is - maar af en toe is de wagen out of the box gewoon niet zoals Max het wil hebben."

"Oostenrijk, Hongarije, Singapore en er zijn er nog wel meer. Dan loopt het gewoon niet in de eerste vrije training. Over een enkel rondje misschien nog wel, maar dan ontbreekt de racepace gewoon."

Max-stijl

Doordat de afstelling van de RB18 te ver af zat van de ideale afstelling, wist Verstappen niet de snelheid uit de wagen te persen die hij eerder dit jaar wel steevast wist te tonen, zo verklaart Van Buren.

"In zo'n weekend als deze hebben ze een uur vrije training, waarna er nog tweeënhalf of drie uur tijd over is tot aan de kwalificatie. Vanaf dat moment is de set-up bevroren en zit je gevangen."

"Dan kan je alleen nog wat veranderen aan de bandenspanning en de voorvleugel. Er zijn nog wel wat differentieeldingetjes die je via het stuur kan veranderen, maar dat is het ongeveer wel wat ze kunnen doen."

Het voornaamste probleem in Brazilië was onderstuur. En laat dat nou net iets zijn waar Verstappen geen fan van is.

"Als de auto dan bijvoorbeeld last van onderstuur heeft, iets waardoor Max moeite heeft om echt zijn 'Max-stijl' uit de auto te halen... Als dat in de auto zit, zoals je zag in de sprintrace, dan zit je gevangen voor de rest van het weekend", aldus Van Buren.

En in Abu Dhabi?

Gelukkig voor Verstappen en Red Bull lijkt het vooral met het sprintraceformat te maken te hebben. Aankomend weekend, als er weer drie trainingen zijn voordat de auto's in parc fermé gaan, hebben de teams veel meer tijd om de afstelling te perfectioneren.

Van Buren legt uit. "Het was in Brazilië zo en het was op de Red Bull Ring (waar er ook een sprintrace was, red.) zo. Wat ik zeg: in de weekenden waarin je wat meer tijd hebt, dan kan de plank in VT2 nog misgeslagen worden. Daarna ga je vollebak in de sim op zoek naar oplossingen, er echt diep induiken, en dan staan ze er vaak wel in VT3."

"In dat opzicht is de auto wel een klein beetje een diva. Als je het hele jaar er namelijk bij pakt, waar ging de Red Bull dan echt meteen als een kogel, behalve dan in Spa? Er is altijd wel wat nodig en dat heeft ze denk ik afgelopen weekend ingehaald. Dat zegt gelukkig niets over Abu Dhabi. In Brazilië had Red Bull het gewoon set-up technisch niet voor elkaar", aldus de simcoureur.

De gehele podcast beluisteren? Dat kan hieronder, of met beeld via YouTube!

Ook interessant:

Red Bull had de rel tussen Verstappen en Perez kunnen voorkomen

Verstappen en Perez waren na de GP van Brazilië geen vriendjes, nadat Max teamorders negeerde. Wat vonden Ruud Dimmers, Joris Mosterdijk en spceciale gast Rudy van Buren hiervan? Dat en meer bespreken ze in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, die hieronder is te beluisteren.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Abu Dhabi 2022 RN365 Nieuwsdossier

13 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"