Met de dominante bolides van Red Bull in 2022 en in 2023 kan er gezegd worden dat het Oostenrijkse Formule 1-team de beste auto heeft gebouwd sinds de nieuwe reglementen van kracht zijn in de koningsklasse. Begin '22 was er nog veel onduidelijk: Red Bull, Mercedes en ook Ferrari verschenen aan de start van het seizoen met verschillende interpretaties van de reglementen. Aanvankelijk waren Ferrari en Red Bull even competitief, maar begon het laatstgenoemde team de twee seizoenen sinds de nieuwe F1-regels steeds meer te domineren. Bij Mercedes kenden ze juist een zware periode met hun zero-sidepod concept, dat niet bleek te werken. Dat was zoals gezegd nog niet direct duidelijk, dus bij Red Bull werd er goed gekeken naar het concept van Mercedes. Toch was topontwerper Adrian Newey er al snel van overtuigd dat ze gewoon de zelfgekozen route moesten volgen, dat legt hij uit in de Beyond the Grid podcast. "Onze auto van vorig jaar had een totaal andere aerodynamische richting qua sidepod-design en het concept van de auto, eigenlijk bijna het tegenovergestelde van wat Mercedes deed." "Mercedes liet zien af en toe competitief te zijn, zoals in Brazilië volgend jaar. Dan sta je voor een keuze: gaan we research doen naar het Mercedes-concept omdat je misschien iets gemist hebt? Of blijf je bij je eigen programma? Mijn gevoel zei dat we ons eigen idee moesten volgen", aldus de ontwerper van de Red Bull-bolides.
Hoe Newey de Red Bull-bolide ontwierp
Als er aan de topontwerper van Red Bull gevraagd wordt hoe hij de 'grootste regelwijziging sinds 1982' heeft aangepakt, legt Newey in globale lijnen uit wat zijn aanpak is geweest. "Het begon met het begrijpen van het nieuwe pakket reglementen. Snappen hoe de opbouw is: waar de voorwielen moeten staan, waar de achterwielen moeten staan ten opzichte van het chassis, de motor en de versnellingsbak. Die opbouw moet je ook bepalen." "Ik heb me hierbij eerst gericht op de opbouw, waarna ik heb gekeken naar de voor- en achterwielophanging. Dat zijn de belangrijkste onderdelen om goed te hebben. Als je het bodywork later namelijk verkeerd ontwerpt, dan kan je dat tijdens het seizoen nog aanpassen. Als je de onderliggende bouw echter verkeerd hebt geïnterpreteerd, dan zit je daar ten minste een heel seizoen aan vast", aldus Newey.
Meest gelezen