Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull en Verstappen niet meer verder gaan met Honda

Na 2025 zal de relatie tussen Red Bull en Honda tot een einde komen en gaat de Amerikaanse autofabrikant Ford verder met het team van Max Verstappen. Waarom gaan Red Bull en de Japanners uit elkaar, terwijl Honda wel graag verder wil in F1?

Tot en met 2025 is Honda nog de partner van Red Bull op motorisch vlak. De Japanners assembleren en onderhouden de Formule 1-motoren nog altijd. In 2019 begon de samenwerking, maar ondanks een goede relatie besloot Honda eind 2021 de stekker eruit te trekken. Ze kwamen daar, onder meer door de successen van Max Verstappen, op terug en ondanks de geboorte van Red Bull Powertrains, een eigen motorafdeling van Red Bull, kwam er een nieuwe deal tussen het F1-team en de Japanners. Tot en met 2025 werken ze samen, maar daarna is het toch echt voorbij. Als in 2026 de nieuwe motorreglementen ingaan, regels waarbij het hybride en elektrische aandeel van de motor steeds belangrijker wordt, zal er bij Red Bull namelijk een Red Bull-Ford-motor achterin de RB22 liggen.

Honda wil verder

Honda heeft zich zelfs aangemeld voor het nieuwe motortijdperk, terwijl ze geen partner hebben voor 2026 en verder. Maar waarom wordt het o zo succesvolle huwelijk met Red Bull dan niet doorgezet? Een duidelijk uitgesproken antwoord krijgen we daar helaas niet op, maar wel wordt duidelijk dat er de komende jaren niets verandert aan de samenwerking met de Japanners. "We hebben nog steeds een geweldige relatie met Honda", zo stelt Horner onder meer RacingNews365 gerust tijdens de launch van de RB19 in New York. "We hebben nog steeds een overeenkomst met hen tot aan het einde van 2025." "Het intellectuele eigendom blijft van hen en zal niet in onze handen komen. Alle Honda-motoren worden nog steeds geproduceerd in Japan en bij onze motorafdeling in Milton Keynes ligt alle focus op 2026. De twee activiteiten zijn dus helemaal van elkaar afgescheiden", verzekert Horner. "De komende jaren gaan we met Honda op zoek naar de best mogelijke resultaten. Ook zij blijven helemaal toegewijd. Dus ja, zo gaat het werken. Aan het einde van 2025 komt de relatie met Honda tot een einde. Tot dan blijven we met hen pushen", aldus de Red Bull-teambaas.

Waarom Ford?

Dus geen Honda, maar wel Ford vanaf 2026. Waarom? Horner legt uit. "We hebben een geweldig partnership met Honda. Toen ze in 2020 aangaven zich terug te zullen trekken, waren we daar heel verdrietig door, maar daardoor ontstond tegelijkertijd wel Red Bull Powertrains, zodat we zelf het heft in handen konden nemen met het oog op de toekomst." "Toen zijn we begonnen met dat avontuur, waarna Honda haar plannen weer wijzigde", zo doelt hij op de 180 graden draai van de Japanners, die besloten toch F1 niet te willen verlaten. "Gelukkig, want toen maakten we de afspraak dat zij tot eind 2025 motoren zouden blijven leveren, terwijl wij aan het bouwen zijn richting 2026. Het contract loopt eind 2025 af en we hebben een prettige relatie met Honda. Het is een geweldig bedrijf en zo lang de huidige motorreglementen nog van kracht zijn, blijven we samen met hen pushen", aldus de Red Bull-teambaas. De deal met Ford steekt net wat anders in elkaar dan de deal met Honda. "Het is een pure commerciële en technische deal, dus niemand neemt een aandeel in elkaars bedrijf of iets dergelijks. Het is een relatief simpele overeenkomst, waarbij we de mogelijkheid hebben om toegang te krijgen tot R&D en de mogelijkheid hebben om deze te delen, vooral wat betreft de elektrificatie, de software en dat soort dingen." Horner vervolgt zijn verhaal en wijst op de commerciële voordelen van de deal. "Ford is alom aanwezig in de Verenigde Staten, dus dat op dat vlak helpt dat ons om de markt aldaar nog beter te penetreren", aldus de teambaas.

Eigen schuld

Al met al ziet Red Bull dus niet in Honda, maar in Ford de partner voor de toekomst. Dat Honda niet verder kan met Red Bull, hebben ze eigenlijk vooral aan zichzelf te danken. Door hun eigen vertrek, of in ieder geval de aankondiging dat ze zouden gaan vertrekken, moest Red Bull op zoek naar een alternatief voor de toekomst. Om te voorkomen dat ze niet meer in een situatie terecht zouden komen als de situatie waar Honda ze had gebracht - plots zonder motorleverancier dreigen te komen te staan - besloot de renstal uit Milton Keynes om het heft in eigen handen te nemen en een eigen motordivisie op te richten. In Groot-Brittannië worden enkele fabriekshallen opgetuigd waar de komende jaren de motoren op de testbanken gaan lopen. Extra technische kennis is zeker nog welkom, maar zelf heeft Red Bull wel al honderden mensen aangenomen die nu al hard werken aan de nieuwe motor. En daardoor is er eigenlijk geen plek meer voor Honda, dat zelf bij zal willen dragen aan de technologie en zelf in Japan mensen in zal willen zetten en motoren op testbanken zal willen laten draaien. De huidige samenwerking doorzetten - waarbij Honda 100% recht heeft op het intellectuele eigendom en Red Bull niet mee kan kijken - is daardoor onmogelijk. Horner schetst het zelf in gesprek met onder meer deze website. "Het geweldige van 2026 is dat we alles onder ons eigen dak hebben. Alles zit op onze eigen campus, de chassis engineers zitten pal naast de motor engineers, waardoor de integratie van het chassis en de motor perfect is. Dat mag je niet onderschatten." Ford wil namelijk wel samenwerken op de manier die Red Bull voor ogen heeft. Dat wil dus zeggen dat er informatie wordt uitgewisseld vanuit twee kanten, het Red Bull-team gewoon de motoren kan laten draaien op de testbanken en dat de twee partijen samen tot de beste oplossing komen. En dus moet Honda op zoek naar een nieuwe partner of moet het een team gaan komen. Wie weet hoe het was geweest als Honda eind 2020 niet aan had gekondigd dat ze een jaar later de sport wilden gaan verlaten...

Viaplay
x
Max Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"