Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull niet (nog) harder is gestraft door de FIA

Het Red Bull-team heeft een flinke boete en een 'sporting penalty' gekregen van de FIA, omdat het vorig seizoen de financiële regels niet netjes heeft gevolgd. De boete had zeker nog zwaarder uit kunnen vallen, maar daar koos de FIA niet voor. Het legt uit waarom.

Red Bull is door de FIA bestraft voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. Het team moet 7 miljoen dollar boete betalen (buiten de budgetcap om) aan de FIA en de komende twaalf maanden 10% windtunnel- en CFD-tijd inleveren. De autosportbond heeft in een uitgebreid document uiteengezet hoe ze tot deze straf zijn gekomen. De FIA benadrukt wel dat de nieuwe financiële regels erg complex zijn en dat dit de eerste keer was dat alle Formule 1-teams zich aan moesten passen aan de financiële reglementen. Weliswaar is vastgesteld dat Red Bull het budgetplafond heeft overtreden, het team werkte volgens de FIA op ieder gegeven moment in het proces volledig mee en gaf op tijd alle gevraagde info en willigde alle verzoeken van de autosportbond zo snel mogelijk in. Omdat het het eerste jaar is dat de financiële reglementen worden gehandhaafd en omdat Red Bull volgens de FIA niet opzettelijk de regels heeft overtreden, frauduleus heeft gehandeld of informatie heeft achtergehouden, heeft het team van Max Verstappen en Sergio Perez een schikkingsvoorstel gekregen. Een zogeheten Accepted Breach Agreement, een ABA, werd op 26 oktober ondertekend. De zaak is nu formeel afgehandeld en zowel Red Bull als andere teams kunnen niet meer in protest gaan. Als Red Bull de voorwaarden van de ABA overschrijdt, dan komt het team opnieuw in de problemen en moet het voor het Cost Cap Adjudication Panel verschijnen.

Geen zware straf?

De FIA had er voor kunnen kiezen om geen ABA aan te gaan met Red Bull, maar de zaak door te verwijzen naar het eerder genoemde Cost Cap Adjudication Panel, dat zich dan over een straf zou buigen. In dat scenario hadden zij nog veel meer strafmaten kunnen kiezen, zoals het afnemen van WK-punten, zelfs titels of zelfs uitsluiting van bepaalde F1-sessies in de toekomst. De FIA vond echter dat het onder deze omstandigheden toepasselijk was om de regerend constructeurskampioenen een schikkingsvoorstel te doen. "Omdat de procedurele overtreding van Red Bull minimaal is, men slechts een kleine overtreding van minder dan 5% heeft begaan, Red Bull bereid was om dit toe te geven en omdat het team bereid was om samen te werken met de Cost Cap Administration, hebben we ze een schikkingsvoorstel gedaan", zo valt te lezen in het rapport. De overtreding van Red Bull was een overtreding van 1,6%. Het gaat om een bedrag van 5,6 miljoen pond dat door Red Bull verkeerd is verwerkt in alle financiële stukken. Omdat Red Bull in maart bij het inleveren van de financiële cijfers 3,8 miljoen pond onder het budgetplafond uitkwam, komt men na het verwerken van de misplaatste cijfertjes uiteindelijk 1,8 miljoen (1,6%) boven het budgetplafond te zitten. De FIA deelde een lijst, met daarin een overzicht van de fouten die Red Bull had gemaakt. Zoals RacingNews365 eerder kon onthullen ging het inderdaad vooral om cateringkosten, personeelskosten, fout geboekte kosten voor de productie van onderdelen en verkeerde wijze van het vermelden van belastingteruggave. De autosportbond benoemd dat laatste punt, de belastingteruggave, nog eens apart. Als Red Bull die namelijk wel fatsoenlijk had verwerkt en vermeld in haar financiële jaarrapport, dan was deze door de FIA wel geaccepteerd, zo benadrukken zij. Dat ging om 1,4 miljoen pond, dus in dat scenario was Red Bull slechts 0,4 miljoen pond boven het budgetplafond uitgekomen. Dat is een overtreding van 0,37%. Al met al heeft Red Bull dus het plafond overschreden, maar met een relatief klein bedrag. De boete van 7 miljoen is hevig, maar omdat deze buiten het budgeplafond omgaat, zal het team er niet heel veel pijn van hebben. Het is namelijk een bedrag dat ze makkelijk op kunnen hoesten. De vermindering in de testtijd in de windtunnel en middels CFD-simulaties zal het team van Max Verstappen en Sergio Perez meer pijn doen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal