Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull op deze manier geen nieuw team in F1 wil hebben

Toetreden tot de Formule 1 is niet makkelijk, dat werd de afgelopen maanden wel duidelijk toen de plannen van Andretti steeds concreter werden. Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit waarom de gevestigde orde niet zo snel hapt.

Michael en Mario Andretti hebben serieuze plannen om toe te treden tot de Formule 1. In dat geval zal er een elfde team op de grid staan, wat voor vele fans en voor de sport zelf natuurlijk goed nieuws is. Toch is het vandaag de dag zeer lastig om 'zomaar' een F1-team te beginnen. De bestaande tien teams zitten er namelijk niet echt op te wachten en dat heeft voornamelijk te maken met het geld. Simpel gezegd moet de pot met geld ineens door elf gedeeld worden in plaats van door tien, wat betekent dat alle teams geld inleveren aan een nieuw team zoals Andretti. In eerste instantie werd hiervoor een 'entry fee' bedacht van 200 miljoen dollar om de gemiste inkomsten te compenseren, maar ondanks deze regels staan de teams nog steeds niet te springen om een nieuwe toetreder. Christian Horner legt uit waarom en gaat hierbij meer in op de pot met geld in de Formule 1. In gesprek met Racer legt de Red Bull-teambaas uit dat het niets te maken heeft met afkeer tegen de plannen van Andretti of andere serieuze toetreders, mochten die er komen in de toekomst. "Kijk, Andretti is een geweldig merk en een geweldig team. Wat Mario heeft gedaan in de F1 en als Amerikaan is fantastisch. Natuurlijk zijn General Motors en Cadillac ook twee fantastische merken om in de sport te hebben en ik denk dat daar helemaal geen discussie over mogelijk is." "Maar zoals het met vrijwel alles zo is komt het eigenlijk neer op: 'Wie gaat de rekening betalen?' en dan kan je er van uitgaan dat de teams die er voor moeten betalen of hierdoor minder inkomsten krijgen dat zelf liever niet willen hebben."

Steun van een aantal F1-teams

Horner denkt ook te weten waarom sommige Formule 1-teams al wel volledig achter de plannen van Andretti staan. McLaren en Alpine vinden het bijvoorbeeld geen groot probleem. De Red Bull-teambaas vervolgt: "De twee teams die het plan steunen hebben ofwel een partnership in de Verenigde Staten met hen, of het wordt een motorleverancier. De andere acht teams zeggen juist: 'Wacht even, waarom zouden we ons prijzengeld willen verminderen?'" "Aan de andere kant heb je ook de heren van Liberty Media die zeggen: 'We gaan er niet voor betalen en we zijn blij met tien (financieel) gezonde, concurrerende merken. Vanuit een operationeel perspectief, zoals voor het faciliteren van pitboxen, logistiek en motorhomes moet er ook van alles geaccommodeerd worden.'" Volgens Horner wil Liberty Media liever zien dat ze het Audi-model volgen, dus een bestaand team 'overnemen' en er een nieuw merk van maken, zoals dat bij Alfa Romeo gaat gebeuren. Toch hoopt de teambaas van de regerend kampioen dat er een oplossing wordt gevonden. "Het zou makkelijker zijn als ze een bestaand merk overnemen, maar ze (Andretti en GM/Cadillac, red.) zijn allebei als merk geweldig en zeer welkom in de Formule 1."

Wat is het magische bedrag?

Zoals Horner uitlegt komt het dus neer op een bepaald geldbedrag. Het is alleen lastig om te bepalen welk bedrag er precies moet komen om toe te treden tot de F1, want het eerder genoemde bedrag van 200 miljoen is duidelijk niet genoeg voor de bestaande teams. "Het zou een omslagpunt zijn als er een bedrag komt waarmee we niets meer verliezen, maar hoeveel is dat bedrag precies? En is dat onbetaalbaar voor een nieuwe toetreder?" "In de 18 jaar dat ik in deze sport actief ben, heb ik veel teams zien komen en gaan. Ik denk dat het de eerste keer is in de laatste jaren is dat alle tien teams financieel gezond zijn. Er zijn meestal één of twee teams die op de rand van faillissement stonden. Ik denk dat alle tien teams er goed voor staan en dat komt deels door de populariteit van de sport, maar ook door het budgetplafond en het feit dat er maar tien tickets zijn voor tien merken", aldus Horner en zijn kijk op de Andretti-zaak.

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie