Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull schoorvoetend haar draconische straf van de FIA heeft geaccepteerd

Zeven miljoen dollar boete, tien procent minder tijd in de windtunnel en tien procent minder toegestane CFD-simulaties. De straf voor het Red Bull-team was volgens teambaas Christian Horner draconisch en stond niet in verhouding met het vergrijp, maar toch is het team akkoord gegaan. Waarom eigenlijk?

Na weken vol geruchten en sensatie werd tijdens het afgelopen Grand Prix-weekend duidelijk dat Red Bull een zware straf kreeg van de FIA, omdat het team in 2021 het budgetplafond had overschreden. Red Bull-teambaas Christian Horner omschreef dit in gesprek met onder meer RacingNews365 als 'draconisch'. "We hebben een significante straf gekregen, zowel financieel als sportief. Zeven miljoen dollar is een enorm bedrag dat we binnen dertig dagen moeten betalen. Het meest draconische is de sportieve straf die we hebben gekregen, namelijk 10% minder windtunneltijd en we mogen 10% minder gebruik maken van aerodynamische hulpmiddelen." "Ik heb mensen horen zeggen dat deze straf wel meevalt, maar laat me vertellen dat het effect enorm is. Het zal een impact hebben op onze mogelijkheid tot presteren tijdens het volgende Formule 1-seizoen", aldus Horner. Het Red Bull-team was een zogeheten Accepted Breach Agreement aangegaan met de FIA. Daardoor gaf het team haar schuld toe en accepteerde het de eventuele straf, maar ontliep het wel een mogelijk nog zwaardere straf, zoals het kwijtraken van de wereldtitel van Verstappen uit 2021.

Waarom akkoord?

En dat terwijl Red Bull, zo leek het, op papier een goede zaak had. De overtreding was minimaal en de communicatie tussen de FIA en het team had te wensen over gelaten. Na wat regelverduidelijkingen werd bovendien duidelijk dat Red Bull onder het budgetplafond had gezeten als ze een andere, door de FIA toegestane handelswijze hadden toegepast. Maar toch ging Red Bull, weliswaar met grote tegenzin, akkoord met de straf van de mondiale autosportbond. Teambaas Christian Horner legt uit. "Waarom hebben we deze straf geaccepteerd? Waarom hebben we deze onderzoeksresultaten en het oordeel geaccepteerd?" "We snappen dat deze set aan nieuwe regels erg onvolwassen is. We accepteren dat er verschillende interpretaties zijn. We accepteren dat het huidige FIA-bestuur deze regels heeft geërfd van het vorige bestuur. Er ligt dan ook nog veel werk in het verschiet in de toekomst." "Als we in protest waren gegaan en het proces dat daarbij hoort hadden gevolgd, dan had dat nog maanden kunnen duren. Daarna zouden we in theorie nog een keer in protest kunnen gaan bij het International Court of Appeal, waardoor het nog meer maanden had kunnen duren. Dan kijk je naar een periode van twaalf maanden die er nog nodig was om deze situatie tot een einde te brengen." "Als je kijkt naar de hoeveelheid speculatie, alle reacties en alle sneren die er in de paddock al zijn uitgedeeld, dan zijn wij er van overtuigd dat het beter is voor iedereen, voor F1 en voor de FIA dat we dit hoofdstuk hier en nu zouden sluiten. We accepteren het", aldus de teambaas.

Schoorvoetend

Met veel plezier doen Horner en zijn team dat logischerwijs niet. "Schoorvoetend accepteren we de straf. Samen met de andere teams hebben we collectief de verantwoordelijkheid om lering te trekken uit dit verhaal. Het budgetplafond vormt een belangrijk onderdeel van de Formule 1 en de toekomst van de sport." "Het moet echter gedaan en toegepast worden op een manier die consistent is. Met zo'n nieuw concept van ongelooflijk gecompliceerde regels, die toegepast moeten worden bij verschillende soorten entiteiten, bedrijven, zusterbedrijven en andere derde partijen, is alles voor elke partij weer verschillend." "Dus daarom hebben we besloten om de straf te aanvaarden en deze klap te incasseren. Maar zoals ik heb gezegd: nu is het tijd om het hoofdstuk af te sluiten en verder te gaan."

Niemand heeft er baat bij

Toch kan het Red Bull op papier kostbare rondetijd en dus mogelijk overwinningen en titels gaan kosten in 2023 en daarna, maar ondanks dat vond het team van Max Verstappen en Sergio Perez het het niet waarom om tot aan de laatste mogelijkheid door te procederen. Het belangrijkste is nu, zo benadrukt Horner nogmaals, dat er lessen worden geleerd met het oog op de toekomst van de financiële reglementen. Om er dan door te procederen voor te zorgen dat het team een straf kon ontlopen, zou volgens de teambaas niet de juiste keuze zijn geweest. "Ik herhaal het probleem nogmaals: het is een nieuwe set van regels. Binnen een set nieuwe regels, zoals deze, en vanwege de vele verschillende soorten straffen die toegekend hadden kunnen worden, had het allemaal nog slechter af kunnen lopen. Alhoewel we ons benadeeld voelen door de straf, vinden we wel dat er verzachtende omstandigheden zijn." "Om dat proces dan steeds voort te laten slepen, daar heeft volgens ons niemand baat bij. Het is een enorme leerervaring geweest voor ons als team en ik ga er vanuit dat het ook voor de andere teams aan de zijlijn zo is geweest." "Het budgetplafond is een belangrijk deel van de Formule 1 en haar succes in de toekomst, maar het is belangrijk dat het op de juiste manier wordt toegepast. Het was echter niet het juiste geweest om een straf ook aan te vechten en misschien teniet te doen", aldus de teambaas.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'