Het rampweekend van Sergio Perez in Canada werd na afloop nog een stukje erger. De Mexicaan kreeg van de stewards namelijk een gridstraf van drie plaatsen voor de Grand Prix van Spanje. Wat was er aan de hand? Perez crashte hard in de slotfase en beschadigde zo zijn achtervleugel, waarna hij zijn weg vervolgde en zijn kapotte RB20 in de garage parkeerde. En dat was volgens de stewards in strijd met de reglementen, want onderweg naar de pitstraat verloor Perez heel wat onderdelen.
Het oordeel van de stewards was hard: Perez keerde met een onveilige auto terug op de baan en moet dat bekopen met een gridstraf, terwijl Red Bull een boete van 25.000 euro moet betalen. In de kleine lettertjes van het document was echter nog iets bijzonders waar te nemen. Red Bull gaf tegenover de stewards toe dat ze Perez bewust naar de pitstraat lieten rijden om een safety car te voorkomen.
De link met Max Verstappen is dan snel gelegd. De Nederlander reed op de eerste plaats en was in de slotfase zeer kwetsbaar geweest als de safety car inderdaad naar buiten zou komen. Achter hem hadden de McLarens en de Mercedessen namelijk de mogelijkheid gehad om een pitstop te maken en zo met nieuwe banden zijn zege in gevaar te brengen. Uiteindelijk gebeurde dat ook, want een crash van Carlos Sainz en Alex Albon zorgde alsnog voor een safety car. Mercedes maakte daar gebruik van door George Russell en Lewis Hamilton naar binnen te halen.
De conclusie? Red Bull wist dondersgoed waar ze mee bezig waren en kon weten dat een fikse straf op de loer lag. De reglementen schrijven nu eenmaal voor dat een coureur niet met een onveilige en flink beschadigde auto op het circuit mag terugkeren. Dat brengt de veiligheid in het geding. Red Bull heeft dus bewust een risico gelopen en moet daar nu een flinke prijs voor betalen. Het was het misschien wel waard, want Verstappen haalde ondanks de safety car de overwinning binnen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!