Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Red Bull Verstappen liet starten met een langzamere Honda-motor

Red Bull wisselde voorafgaand aan de race de Honda-motor van Max Verstappen. Daarvoor kreeg het toestemming van de FIA, maar waarom greep men nu eigenlijk terug naar een ouder exemplaar van de krachtbron?

Max Verstappen kreeg op Silverstone de beschikking over een hagelnieuwe motor van Honda. Die overleefde dat weekend en bleef tot en met de kwalificatie onder de motorkap van Max Verstappens RB16 liggen, maar werd toen gewisseld. Red Bull-teamadviseur Helmut Marko legt uit waarom het team daartoe besloot. "We kampten gedurende de kwalificatie met enkele elektronische problemen die om de zoveel tijd de kop op staken. We vermoeden dat dat te maken heeft gehad met de kabelbomen of met enkele sensoren. Om zeker te zijn van onze zaak, hebben we een oude motor geïnstalleerd", zo wordt Marko geciteerd door Auto, Motor und Sport . Alles bij elkaar werden de ICE (de verbrandingsmotor), de turbo en de MGU-H en MGU-K van Verstappen gewisseld. Dat maakte echter wel dat Verstappen wat aan performance moest inleveren. De nieuwe motor stelde de Red Bull-coureurs immers in staat om over een langere periode meer vermogen aan te spreken. Dat gezegd hebbende, weet Marko heel goed dat dat niet het verschil tussen winnen en de tweede plaats heeft uitgemaakt: "We hadden op vrijdag al niet de snelheid van Mercedes en dat team won gedurende de rest van het Grand Prix-weekend bovendien nog eens zo'n twee tot drie tienden per ronden."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'