Na afloop van de tweede vrije training werd de gemiddelde Red Bull-fan niet blij als hij of zij naar het scorebord keek. Max Verstappen had een halve seconde achterstand op de beide Ferrari-mannen, terwijl Sergio Perez zelfs in het middenveld reed.
Toch gaan er bij teambaas Christian Horner geen alarmbellen rinkelen, zo vertelt hij na afloop van de vrijdag bij Sky Sports. "Ferrari is al het hele jaar snel. Je ziet dat ze dit weekend opnieuw competitief zijn. Het was maar een ronde waarin ze echt sneller waren, dus misschien hadden zij een andere motorstand op dat moment."
Horner zag bij Verstappen genoeg aanknopingspunten. "Wij zagen er competitief uit op de medium én op de soft, terwijl de lange run er ook redelijk goed uitzag, ook al was het maar een run van vijf ronden. Al met al veel informatie die we hebben kunnen verzamelen en waar we mee aan de slag kunnen."
Anderen bekeken ook:
Waar zit het probleem
In de eerste training zagen we Verstappen met tape op de zijkant van zijn bolide rondrijden, nadat hij wat schade had opgelopen. Niks aan het handje, oordeelt Horner. "Het waren wat old school reparaties. Een beetje tape en dan gaat de aerodynamica een beetje het raam uit. Er was wat schade door de kerbstones, maar dat was in de tweede training weer helemaal oke", zo lacht hij.
Gevraagd waar Red Bull nog beter kan, wijst de teambaas naar de voorkant van de RB18. "Het zit 'm meer aan de voorkant van de auto hier. Vooral in de laatste sector. We zijn competitief in sector één en zeker in sector twee. Op weg naar zaterdag moeten we nog wat werk verrichten voor de derde sector. We hebben veel om naar te kijken."
Kwalificatie minder belangrijk
Volgens Horner hebben zijn team en de rivalen van Ferrari een andere aanpak gekozen in Frankrijk. "Ferrari rijdt met wat meer downforce dan wij, dus de twee teams gaan op verschillende manieren op zoek naar een betere rondetijd. Wat betreft de vleugels zit er veel verschil tussen de teams."
Van paniek is in ieder geval geen sprake. In Frankrijk is inhalen prima te doen, dus de kwalificatie is daarom iets minder belangrijk dan op andere circuits misschien het geval is.
"Ferrari ziet er heel snel uit, maar de laatste lange run, die vijf à zes ronden, daar put ik vertrouwen uit. We zitten dicht op Ferrari. Er is geen reden om te denken dat het hier anders zal zijn dan tijdens de eerste elf races, waarin het ook al heel dicht op elkaar zat."
"Het gaat erom dat je het qua bandenmanagement goed voor elkaar hebt, maar ook qua strategie. De kwalificatie is niet zo belangrijk als op andere circuits, want je kan hier inhalen. Je moet dus gewoon op de eerste paar startrijen staan", zo sluit hij af.
Ook interessant:
Verstappen moet afrekenen met sterker Ferrari
Zelfs al wint Ferrari in Frankrijk, dan nog ligt Verstappen vóór. De vraag of men niet gewoon teamorders in het leven moet gaan roepen, lijkt dan ook gerechtvaardigd. Jullie gaven jullie mening al, maar hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk erover?