In de regels van de Formule 1 staat beschreven dat de top tien op de startgrid de race moet aanvangen op de banden waarmee ze in Q2 de snelste tijd hebben gereden. Volgens Renault-teambaas Cyril Abiteboul is dit een onzinnige regel, die flink in het nadeel van zijn team werkt. De Formule 1 is, populair gezegd, opgedeeld in twee klassen. De ene klasse bestaat uit de drie topteams die ver voor de rest van het veld uit rijden, de tweede klasse wordt gevormd door de overige zeven teams. Renault, het team dat op papier geacht moet worden standaard vooraan in het middenveld mee te kunnen strijden, valt door bovengenoemde kwalificatieregel regelmatig tussen wal en schip. De voorsprong van de drie topteams is namelijk zó groot dat ze in Q2 vaker wel dan niet kunnen overleven op de medium-banden, terwijl Renault toch echt de zachte banden nodig heeft om een gooi te doen naar een plekje in Q3. Met de vrije bandenkeuze voor iedereen buiten de top tien, wordt Renault in de ogen van Abiteboul op de grid dus vaak omringd door jongens met een enorm bandenvoordeel. Een verzoek om de betreffende regel af te schaffen vond geen gehoor bij de topteams en diens satellietteams, wat Abiteboul behoorlijk verbitterd achterlaat: "Ze hebben die regel niet eens nodig, het is voor hen enkel wat extra strategische zekerheid", zo wordt de Fransman geciteerd door Autosport.com . "Het blijft echter een stomme regel en we moeten er vanaf. Er wordt echter niks aan gedaan en daar ben ik behoorlijk ontstemd over", zo besluit de Renault-voorman die zich als teambaas van een fabrieksteam graag zou willen meten met de topteams. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tim & Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel uitgebreid terugblikken op het Formule 1-seizoen 2019.
Meest gelezen