Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:16.883
  • 2 BOT 1:17.170
  • 3 VER 1:17.704
VT3 za 15 aug 12:00 13:00
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
esp Uitslag VT2
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Waarom Renault boos is op de topteams om een 'stupide' kwalificatieregel

Renault baalt er enorm van dat het voorstel om een in de ogen van teambaas Cyril Abiteboul 'stupide' kwalificatieregel af te schaffen door de topteams van de Formule 1 is tegengehouden. Abiteboul spreekt van een oneerlijk en boven alles onnodig voordeel.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Renault

In de regels van de Formule 1 staat beschreven dat de top tien op de startgrid de race moet aanvangen op de banden waarmee ze in Q2 de snelste tijd hebben gereden. Volgens Renault-teambaas Cyril Abiteboul is dit een onzinnige regel, die flink in het nadeel van zijn team werkt.

De Formule 1 is, populair gezegd, opgedeeld in twee klassen. De ene klasse bestaat uit de drie topteams die ver voor de rest van het veld uit rijden, de tweede klasse wordt gevormd door de overige zeven teams. Renault, het team dat op papier geacht moet worden standaard vooraan in het middenveld mee te kunnen strijden, valt door bovengenoemde kwalificatieregel regelmatig tussen wal en schip.

De voorsprong van de drie topteams is namelijk zó groot dat ze in Q2 vaker wel dan niet kunnen overleven op de medium-banden, terwijl Renault toch echt de zachte banden nodig heeft om een gooi te doen naar een plekje in Q3. Met de vrije bandenkeuze voor iedereen buiten de top tien, wordt Renault in de ogen van Abiteboul op de grid dus vaak omringd door jongens met een enorm bandenvoordeel.

Een verzoek om de betreffende regel af te schaffen vond geen gehoor bij de topteams en diens satellietteams, wat Abiteboul behoorlijk verbitterd achterlaat: "Ze hebben die regel niet eens nodig, het is voor hen enkel wat extra strategische zekerheid", zo wordt de Fransman geciteerd door Autosport.com.

"Het blijft echter een stomme regel en we moeten er vanaf. Er wordt echter niks aan gedaan en daar ben ik behoorlijk ontstemd over", zo besluit de Renault-voorman die zich als teambaas van een fabrieksteam graag zou willen meten met de topteams.

Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tim & Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel uitgebreid terugblikken op het Formule 1-seizoen 2019.

25 reacties