Renault stelde toen het in 2016 als fabrieksteam terugkeerde op de Formule 1-grid een uitgebreid meerjarenplan op. In jaar X zou er gestreden moeten worden om overwinningen en wereldtitels, maar zelfs het meest bescheiden scenario gaat bij lange na niet gehaald worden. Afgelopen jaar slaagde het team er zelfs niet in om met de titel best of the rest aan de haal te gaan, dat terwijl Renault juist in 2019 de aansluiting met Mercedes, Ferrari en Red Bull hoopte te vinden. Nadat het team vierde was geworden in 2018, deed het voor het eerst een stap terug door achter McLaren beslag te leggen op P5. Pijnlijk, aangezien de Britse renstal 'slechts' een klantenteam van Renault was. Een jaar om snel te vergeten en op naar iets beters in 2020, zou je zeggen. Niets is echter minder waar, want Renault houdt de hand op de knip. Het weigert consequent om de bedragen uit te geven die de topteams wel spenderen om succesvol te zijn, hetgeen het team in 2020 op nog grotere achterstand zet dan in voorgaande jaren. In 2020 zullen de meeste teams namelijk proberen om twee volledig verschillende auto's tegelijkertijd te ontwikkelen. Om een serieuze gooi te doen naar succes in de Formule 1 zal de auto voor 2020 (door)ontwikkeld moeten worden, maar aangezien in 2021 de regels volledig op de schop gaan, zal er ook vroegtijdig en intensief gewerkt moeten worden aan de compleet nieuwe bolide voor dat jaar. Teams als Red Bull, Ferrari en Mercedes zullen twee volwaardige crews inzetten om ieder met hun eigen project bezig te zijn. Renault volgt dat voorbeeld niet: "De topteams hebben voor de 2021-auto een budget te besteden dat net zo groot is als ons totale teambudget voor 2020 én 2021", zo wordt teamadviseur en F1-legende Alain Prost geciteerd door Auto, Motor und Sport .
Het gevolg van het verschil in kapitaalkracht is even logisch als schrijnend. Het team zal de focus voor het overgrote merendeel moeten verleggen naar 2021: "Alleen dan kunnen we qua ontwikkelingstempo wedijveren met de topteams en mogelijk de kansen grijpen die het seizoen 2021 met zich meebrengen." Jammer van 2020, maar met de bepekte inhoud van Renaults portefeuille, een must. Echter, Renault twijfelt van hogerhand over het continueren van het Formule 1-programma. Sterker nog, de hoogste baas van Renault zou het hele Formule 1-gebeuren maar niets vinden. En dus bevindt Renault zich in een penibele situatie. "Want eigenlijk kunnen we niet een heel seizoen opofferen met het oog op 2021, we móéten namelijk presteren", legt Prost uit. "We moeten het bestuur van Renault er dan ook van zien te overtuigen dat het offer het waard is. Als vervolgens de budgetcap er komt in 2021, kunnen we het team op financieel vlak reorganiseren." De Franse autofabrikant zit dus in een lastig parket. De keuze voor 2020 gaat ten koste van 2021 en vice versa. Daniel Ricciardo zal mogelijk weer een jaar verloren zien gaan, dat terwijl hij was aangetrokken om de mars naar voren op gang te helpen. Zou hij al terugverlangen naar Red Bull?
Meest gelezen