Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Renault het beroep tegen straf Racing Point niet doorzette

Deze week liet Renault plots weten dat het haar beroep tegen de in haar ogen te lage straf voor Racing Point - dat illegale brake ducts op haar auto heeft zitten -

Al tijdens de testdagen in Barcelona liet Renault doorschemeren dat het in protest wilde gaan tegen de bolide van Racing Point, die verdacht veel op de vorige Mercedes-wagen leek. Aan het begin van het seizoen ging het team dan ook over tot actie. Renault kreeg uiteindelijk haar gelijk en Racing Point werd gestraft, maar de straf was volgens het Franse team te laag en bovendien mocht Racing Point op dezelfde voet, met dezelfde onderdelen, het seizoen voortzetten. Opnieuw ging Renault vervolgens in beroep, dit keer tegen de volgens haar te milde straf. Deze week liet het team de zaak echter plots vallen en trok het haar beroep in, tot verbazing van velen. In gesprek met Sky Sports legt teambaas Cyril Abiteboul de beweegredenen uit van zijn team die er toe leidden dat het beroep werd ingetrokken. Volgens de Fransman is zijn team tevreden met de intentie die de FIA heeft getoond om de mogelijkheden tot extreem kopiëren, zoals Racing Point heeft gedaan, uit te bannen. Abiteboul snapt wel dat het misschien verwarrend is dat Renault zich nu plots terugtrekt. "Er zijn nog bepaalde elementen die het publiek nog moet zien voordat ze begrijpen wat we hebben gedaan en waarom we ons zo vroeg hebben teruggetrokken. Ik denk dat die elementen de komende weken duidelijk zullen worden", zo legt hij uit. "Al vanaf het begin van het proces wilden we zekerheid hebben dat we dezelfde visie hebben als de FIA en de Formule 1: dat het Formule 1-kampioenschap een kampioenschap is voor constructeurs. Dat mensen hun eigen auto ontwerpen en bouwen en dat er tien originele designs en tien originele aerodynamische concepten in de paddock te zien zijn. We willen geen kopieerkampioenschap." Daar draaide het Renault dus vooral om. De regels moesten aangepast worden, en dat lijkt ook te gaan gebeuren. "We wilden dat de inhoud van de huidige regels zo werd aangepast dat het volgend jaar niet meer mogelijk is om te kopiëren. We hebben garanties gekregen dat dat sowieso de visie is van de FIA, maar we hebben ook garantie gekregen dat de regels aangepast zullen worden, zodat ze niet meer dubbelzinnig zijn. Dat is wat er nu gebeurt." "Zodra het nieuwe Concorde Agreement van kracht wordt (in 2021, red.), dan zullen de regels worden aangepast", aldus Abiteboul, die niet zeker weet of het beroep tegen de straf van Racing Point succesvol had kunnen zijn als zijn team zich niet had teruggetrokken. "Het is een complex proces, vol onzekerheid. We weten niet wat de uitkomst van het proces was geweest, dus we hadden geen zekerheid dat het voor ons positief had uitgepakt." Overigens lijkt Ferrari, dat ook in beroep is gegaan tegen de in haar ogen te milde straf voor Racing Point, zich vooralsnog niet terug te trekken. Ook Racing Point zelf houdt haar beroep voorlopig vol. Het team vindt namelijk dat de straf die het heeft ontvangen onterecht is en dat het team niks fout heeft gedaan. Horner en Marko zijn enthousiast over Albon, maar is dat wel terecht? Volgens Coronel heeft Max Verstappen helemaal niets aan zijn teamgenoot. Dat en veel meer, zoals de vooruitblik op de Belgische Grand Prix, hoor je in de nieuwste RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Verstappen grijpt naast prestigieuze prijs