Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Renault in protest ging tegen de Racing Point-bolide

Het Grand Prix-weekend van Stiermarken ging allesbehalve als een nachtkaars uit. Aan het einde van de zondag ging Renault in protest tegen de bolide van Racing Point. De grote baas van Renault, Marcin Budkowski, legt in heldere taal uit waarom zijn team besloot te protesteren.

Dat de Racing Point-bolide grote gelijkenissen vertoont met de Mercedes W10, is inmiddels wel duidelijk. Renault verdenkt Racing Point er echter van dat de RP20 meer is dan een bolide die aan de hand van foto's is nagemaakt. Nee, de brake ducts van het Britse, de onderdelen waar Renault specifiek in protest tegen is gegaan, zijn volgens de Fransen gebaseerd op het Mercedes-design. "We gaan er van uit dat de brake ducts van Racing Point en ook sommige andere onderdelen van hun bolide ontworpen zijn door een ander team, iets dat volgens de regels niet legaal is", zo begint Budkowski zijn uitleg tegenover onder meer RacingNews365 . "We geloven ervan dat Racing Point tekeningen heeft ontvangen, ze hebben onderdelen ontvangen die ze hebben gebruikt om hun huidige bolide mee te bouwen. Dat vinden we niet kunnen. Als het niet het geval is, dan horen we het wel. We wachten het onderzoek van de FIA en het oordeel van de stewards af." "Als de FIA inderdaad concludeert dat de brake ducts door een ander team zijn ontworpen, dan verwachten we dat ze ook de rest van de auto zullen checken." Waarom dan de brake ducts, oftewel de luchthappers voor de remmen? Je zou toch denken dat die onderdelen minder belangrijk zijn dan bijvoorbeeld een voorvleugel? Nee, dat is niet per se het geval. Budkowski legt verder uit. "Brake ducts zijn essentiele onderdelen voor de prestaties van een Formule 1-wagen. Ze zitten niet alleen op een bolide om de remmen te koelen, ze zijn essentiële aerodynamische onderdelen die zowel aan de voor- als achterkant van een Formule 1-bolide voor verbeterde aerodynamische prestaties kunnen zorgen." "Bovendien zijn ze van essentieel belang bij het controleren van de bandentemperaturen, en we weten dat dat vandaag de dag erg belangrijk is in de Formule 1." En wat wil Renault uiteindelijk bereiken met haar protest? Ook daar heeft de Renault-baas een antwoord op klaar. "Voor ons is het belangrijk om duidelijk te hebben welke soort uitwisselingen er toegestaan zijn. Is het toegestaan om onderdelen uit te wisselen en op je auto te installeren?" "Wij denken namelijk niet dat dat de juiste manier van handelen is voor de toekomst van de Formule 1. Het gaat verder dan alleen een protest tegen de prestaties van Racing Point tijdens de Grand Prix van Stiermarken, het gaat om de toekomst van de sport", aldus Budkowski. Met medewerking van Dieter Rencken .

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"